31.3.2010

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry

SAK:n työllisyyspuheenvuoro. Maaliskuu 2010
Otappas tuosta vähän iltaluettavaa.

Koko dokumentti on täynnä oireen hoitamista. Itse sairauteen ei paneuduta millään tavalla. Ja sairaus on rahan "syntymekanismi":
Ennen kuin euro voidaan kuluttaa, se täytyy lainata (korolla tietenkin).
Tämä organisaatio (tai alaorganisaatio) tulee parin vuoden sisään vetämään "herneet nenään". Sitten vähän lakkoillaan ja osoitetaan mieltä ja huudellaan isoa EI:tä kaikenlaisille etuisuuksien laskemiselle, sekä leikkauksille (en tarkoita TES:ä). Mutta jos he eivät nyt (vieläkään) puhu kuin asian vierestä, niin mitä he saavat aikaiseksi tulevaisuudessa?
Ihanaa lainata itseään:
Mitä saadaan aikaiseksi (yleis)lakolla jonka vaatimukset eivät kosketa itse ongelmaa eli rahan "syntymekanismia"?
Ei mitään.
(Mitä saadaan aikaiseksi lakolla jonka vaatimukset eivät kosketa itse ongelmaa?)

Irlantilaiset loivat roskapankin...

Irlanti pelastaa velkaista pankkisektoria roskapankin avulla
Tiistaina avattu The National Asset Management Agency (Nama) saa hoitaakseen 81 miljardin euron arvosta talouskriisin aikaisia lainoja. Valtaosa on peräisin pankeilta, jotka rahoittivat nousukaudella kiinteistökeinottelua.  
...
Jämäpankin tarkoitus on pelastaa kuusi pankkia ja elvyttää rahoitusmarkkinoita.
...
Irlannin hallitus kertoi tiistaina auttavansa pankkeja keräämään lähes 22 miljardia lisäpääomaa. Osa tulisi valtiolta eli veronmaksajilta, osa pankeilta. 
...
Samasta aiheesta: Ireland Stunned To Uncover "Truly Shocking" Information By Its Banks, Institutes Austerity
...
Governor of the Central Bank, Patrick Honohan said, “After a period of great uncertainty, these actions and announcements create a secure platform on which confidence will be built. While the costs that are today revealed are certainly significant, they are manageable and affordable for the Irish State.  They are certainly a necessary measure to put the banking crisis behind us and provide for a stronger economy.”
...
Huonosti Suomennettuna:
...
Keskuspankin kuvernööri  Patrick Honohan sanoi, "Suuren epävarmuuden jälkeen, nämä toimet ja ilmoitukset luovat turvallisen alustan jolle luottamus rakennetaan. Vaikka kustannukset, jotka tänään paljastettiin ovat varmasti merkittäviä, ne ovat hallittavissa ja Irlannin valtiolla on niihin varaa. Nämä ovat varmasti välttämättömiä toimenpiteitä laittaaksemme pankkikriisin taaksemme ja tarjota (?) vahvempi talous."
...
Mietitäänpäs tätä pieni hetki...
Määritelläänpäs ensimmäiseksi Roskapankki.
Wikipedian mukaan:
roskapankki on kansanomainen nimitys omaisuudenhoitoyhtiölle, joka hoitaa valtion tukea saaneen pankin omaisuuden tai vastuiden hoitamisen ja myymisen.
Käytännössä roskapankki ostaa liikepankilta ongelmaluotot ja omaisuuden, jotka on yliarvostettu pankin taseessa ja joita kukaan muu ei halua pankilta ostaa.
...
Suomeksi sanottuna:
Pankki lainaa laillisella kirjanpitokikkailulla tyhjästä luomaansa rahaa. Ja sitten tapahtuu jotain joka aiheuttaa velkapyramidiponzin kokoon kuivumisen. Esimerkiksi lainahanojen kiinni meno (vakavaraisuuden nosto) tai valuutan "arvon" lasku (devalvointi), joka nostaa velkojen "arvon" pilviin tai jotain muuta ennustamatonta. Ja tästä johtuen Sinä sekä monet tuhannet muut eivät voi maksaa velkojaan. Nyt sitten ihan yllättäen pankki on menossa konkurssiin. Sen tase on täynnä yliarvostettuja vakuuksia ja sun muuta roskapaperia, eikä se (pankki) voi myöntää uusia lainoja, koska se ei ylitä vakavaraisuusastetta.
Nonih.
Nyt valtio (eli yhteisö, jonka jäsen olet) ottaa velkaa toisilta yksityisiltä osakeyhtiöiltä, joita pankeiksi kutsutaan ja perustaa omaisuudenhoitoyhtiön.
Tämän jälkeen tämä uusi ja uljas omaisuudenhoitoyhtiö ostaa "huonot" velat pois pankin taseista kummittelemassa murto-osalla sen (velan) alkuperäisestä "arvosta".
Hienoa!
Näin luodaan turvallinen alusta jolle luottamusta vahvempaan talouteen voidaan rakentaa.

Mutta ei tässä vielä kaikki.
Ottamasi laina jää sinulle edelleenkin maksettavaksi (täysimääräisenä) ja tämän lisäksi verojasi nostetaan, että valtio (yhteisö, jonka jäsen olet) voi maksaa roskapankkia varten ottamansa lainan.

Pankeissa toteutuu monopolikapitalismin (jotkut sanovat tätä kommunismiksi, mutta itse kutsun sitä Toverikapitalismiksi) periaate täydellisesti: Voitot yksityistetään ja tappiot kansallistetaan. (Ja ne kaikki tulevat "itkemään" valtiota, eli sinua apuun kuin pienet vauvat.)

Sinä takaat Työttömyysvakuutusrahaston ottaman lainan.

Työttömyysvakuutusrahasto turvautuu lainanottoon
Ansiosidonnaisia työttömyysturvaetuuksia rahoittava Työttömyysvakuutusrahasto joutuu ottamaan lainaa maksuvalmiutensa turvaamiseksi. Lainan kokonaismääräksi tälle vuodelle arvioidaan 300 miljoonaa euroa.
...
Valtio on sitoutunut takaamaan Työttömyysvakuutusrahaston lainat suhdannepuskurin enimmäismäärään asti, joka tänä vuonna on vajaa 800 miljoonaa euroa.
...
Mietitäänpäs tätä hetki...
Valtio on yhteisö, jonka jäsen olet.
Eli Sinä takaat Työttömyysvakuutusrahaston ottaman lainan, että joku (esim. sinä) saa sitten nostettua ansiosidonnaista työttömyysturvaetuutta.
Ei kannata miettiä mistä tai keneltä tuo laina otetaan...

Kertakaikkiaan käsittämätöntä touhua.

"No nythän mää sen hokasin!"

Julkisen talouden kestävyysvaje = Alijäämä.

Jonnin aikaa meni ennen kuin kolahti.
Harhaanjohtajien uuskieli on joskus hieman harhaanjohtavaa.

:)

Ihmekkös tuo nyt on, jos systeemi perustuu ponzi-huijauksen kaltaiselle mekanismille (huoltosuhde)?

States have $5.17 Trillion in Pension Obligations, Gap is $3.23 Trillion; State Debt as Share of GDP
...
$5.17 trillion in pension obligations is a hell of a lot of money. How will it be paid? The answer is it won't.
...
Huono Suomennos:
...
5.15 biljoonaa dollaria eläkevastuina on hevletin paljon rahaa. Kuinka se aiotaan maksaa? Vastaus on ei mitenkään.
...

Mikäli homma meni täysin ohi, niin väännetäänpäs se rautalangasta:
ameriikan ihmemaassa on luvattu maksaa eläkkeitä noin 5 biljoonan dollarin edestä. Näitä rahoja ei ole olemassa. Ei rahaa = ei eläkettä.

Itse asiassa Suomessa taitaa olla sama juttu. Paljon on luvattu, mutta rahaa ei ole.
Ihmekkös tuo nyt on, jos systeemi perustuu ponzi-huijauksen kaltaiselle mekanismille (huoltosuhde)?

Voitot yksityistetään ja tappiot kansallistetaan.

Koskenkylä: Kaikkia tallettajia ei pidä pelastaa
Sofia Pankin tapaus ei heijastele suurempia ongelmia Suomen pankkijärjestelmässä, sanoo pankkialaa hyvin tunteva Heikki Koskenkylä. Hän on Suomen Pankin rahoitusmarkkinaosaston eläkkeelle jäänyt osastopäällikkö.
...
On outo tilanne, että on yksi sektori, joka toimii yhteiskunnan takuulla. Voittoja saa kyllä korjata, mutta tappiot pannaan yhteiskunnan piikkiin.
...
Aivan! Herra Koskenkylä on 100% oikeassa.
Mutta valitettavasti tässä ei ole mitään outoa. Me elämme Toverikapitalismissa.
Toverikapitalismi kiteytyy pankeissa ja niiden toiminnassa Herra Koskenkylän mainitsemalla tavalla:  
Voitot yksityistetään ja tappiot kansallistetaan.
(Ja ne kaikki tulevat "itkemään" valtiota, eli sinua apuun kuin pienet vauvat.)

Hä?

Korot juoksevat Sofia Pankin rahoille
...
Finanssivalvonnan mukaan korkoa karttuu siihen asti, kunnes rahat maksetaan takaisin omistajalleen. Korko juoksee sen mukaan todennäköisesti maksupäivään tai sitä edeltävään päivään asti. Korko maksetaan myös määräaikaistalletukselle.
Jopa siinä tapauksessa, että talletukset jouduttaisiin korvaamaan talletussuojarahastosta, saa tallettaja rahansa korkojen kera – kuitenkin enintään 50 000 euron verran.
...
Ei voi olla totta!
Pankki menee nurin. Liiketoiminta loppuu. Mutta siitä huolimatta korot maksetaan.
Täysin järjetöntä.

29.3.2010

Herra Liikanen toistelee uusliberalismin oppeja varsin sujuvasti.

Alhaiset korot ovat helpottaneet taloustaantumaa, mutta kotitalouksien ja yrittäjien ei pidä perustaa tulevaisuudensuunnitelmiaan niiden varaan, varoittaa Suomen Pankin pääjohtaja Erkki Liikanen.
...
Liikanen tarkoittaa rakenteiden uudistamisella työurien pidentämistä, luovuutta tuottavuuden lisäämiseksi sekä yhteisymmärrystä, jolla palkkojen kehitys mitoitetaan kilpailukyvyn mukaisesti.
Voiko tämän selkeämmin kertoa, että taloutemme perustuu 100% velalle ja velkapyramidiponzille?
No tietenkin voi.
Mutta mutta.
Tuo kohta jossa Liikanen puhuu "rakenteiden uudistamisesta" on jotain mielenkiintoista.
Jotkut voisivat sanoa, että Herra Liikanen toistelee uusliberalismin oppeja varsin sujuvasti.
Herra Kani sanoo, että tämä on puhdasta neofeodalismia. Ja mielenkiintoisinta on se, että rivienvälistä tätä samaa tauhkaa tuntuu löytyvän joka toiselta harhaanjohtajalta (jopa entisiltä).

Mitä? Pekka sieltä takarivistä huhuilee, että miten muka Herra Liikasen puheet liittyvät neofeodalismiin?
Nooh.
Uusliberalismi käsittää vain keinoja joilla yhteiskunta saadaan muokattua neofeodaaliseksi.
Herra Liikasen kommentit ovat uusliberalistisia:
Palkkojen kehityksen mitoittaminen tarkoittaa kaikkien sellaisten "esteiden" poistamista, jotka hidastavat pääoman kasvattamista/kartuttamista. Tämä tarkoittaa mm. kaikkien mahdollisien ns. yhteisvastuullisten "kulujen" pois karsimista, verotuksen muuttamista pääomaa suosivaksi (= rikkaita), Ay-liikkeiden murskaamista ja tietenkin (kuten sanottu) palkkojen alentamista kilpailijan tasolle esim. Kiinan (700 dollaria kuukausi tai 3000 dollaria vuosi. Riippuu mistä päin Kiinaa katsotaan.)
Tuottavuuden kasvattaminen tarkoittaa mm. työurien pidentämistä, työn tuottamista mahdollisimman alhaisella palkalla (esim. offshoring), työn teettämistä mahdollisimman vähäisellä määrällä työntekijöitä ja ennen kaikkea automatisointia (= vähemmän työpaikkoja).
Mutta em. asiat eivät vielä riitä.
Rahan "syntymekanismi" on se joka edellä mainittujen uusliberalistisien temppujen avulla degeneroi yhteiskunnan neofeodaaliseksi. Eli velka on ansa (tai toisinpäin?).
Suurin osa kaikesta kierrossa olevasta rahasta on velkaa. Näin ollen lainahanojen sulkeminen aiheuttaa velkapyramidiponzin kokoon kuivumisen eli rahan "imeytymisen" takaisin sinne, mistä se alunperin tulikin: pankkiin. (= Velkadeflaatio. Korkojen nostaminen nopeuttaa tätä prosessia. Siksi Liikanen varoittaa siitä.)
Ne joilla on jo valtavia määriä rahaa, ovat niitä joita tällainen tilanne ei hetkauta millään tavalla.
Kaikki muut joutuvat työttömiksi ja/tai velkavankeuteen.

Nyt kun lasket 1+1 niin saat tulokseksi neofeodalismin, jossa kaikki palvelevat rikasta "eliittiä". Tehden mitä vain saadakseen velkansa maksettua ja/tai rahaa elämiseen.

Etkö näe? Eivätkö merkit ole jo tarpeeksi selvät?

Sofia Pankki Oyj:n ovet suljettiin ja sen toimilupa peruttiin.

Finanssivalvonta on peruuttanut Sofia Pankki Oyj:n toimiluvan tallettajien etujen turvaamiseksi

Sofia Pankki aloitti toimintansa tammikuussa 2009, eikä sen liiketoiminta muodostunut kannattavaksi pankkitoiminnan jatkamiseksi. Toimiluvan peruuttamisen syynä on se, että pankin omien varojen määrä alittaa luottolaitokselta vaadittavan vähimmäismäärän.
Mielenkiintoista. Tätä täytyy seurata.
Tämä pisti silmään:
Suomessa toimiluvan saaneiden pankkien vakavaraisuussuhde oli vuoden 2009 lopussa keskimäärin 14,5 %, minimivaatimuksen ollessa 8 %. Sektorin omien varojen tappiopuskuri yli minimivaateen oli 9,4 mrd. euroa. Pankkisektorin vakavaraisuus vahvistui loppuvuodesta 2009. Suomessa toimiluvan saaneiden pankkien vakavaraisuus vaihteli 11 %–144 %:n välillä.

28.3.2010

Ulkomainen bruttovelka (gross external debt)

Satuin törmäämään BIS, IMF OECD ja WB yhteiselle statiistiikka sivustolle, jonka nimi on osuvasti "BIS-IMF-OECD-WB External Debt Hub" eli "BIS-IMF-OECD-WB ulkopuolinen velkahubi"
Sieltä tuli vastaan tällainen käppyrä:
(luvut miljardeissa)


Suomen (keskus)pankin sivustolta löytyi samanlaista dataa pidemmältä aikajaksolta.
Mielenkiintoisinta tässä on se, että velkahubin ilmoittama luku suomen ulkomaisen bruttovelan summaksi vuoden 2009 Q3:lta on ~377 miljardia. Suomen (keskus)pankin ilmoittama luku vuoden 2009 joulukuulta on ~280 miljardia.
Hmm. Kumpikohan on oikeassa? Väittäisin, että velkahubi.
Oli miten oli. Julkisen sektorin ja yksityisten yhteenlaskettu velkamäärä ylittää kierrossa olevan rahamäärän (M3) 2-3 kertaisesti (BKT:lla ei ole mitään tekemistä velan kanssa!).
Suomennettuna: Suomi ei ikinä, eikä koskaan, tule maksamaan velkojaan pois.
Suomi tulee aina-ikuisesti-ja-aamen kantamaan "kymmenykset" kaikesta mahdollisesta taloudellisesta aktiviteetista yksityisille osakeyhtiöille, joita pankeiksi kutsutaan.
Mutta jos ei jotain hyvääkin.
Nämä luvut (oli kumpi tahansa oikeassa) vain vahvistavat sen, mitä kirjoitin aikaisemmin:
Suomi ei ole "toipunut" 90-luvun lamasta "terveellä" tavalla. Euvostoliittoon liittyminen aukaisi vain lainahanat ja taloudellinen nousukautemme on perustunut velalle.
(Euvostoliittoon liittyminen aukaisi vain lainahanat...)
Ainiin!
Gross External Debt on suomeksi Ulkomainen bruttovelka ja se tarkoittaa wikipedian mukaan:
External debt (or foreign debt) is that part of the total debt in a country that is owed to creditors outside the country. The debtors can be the government, corporations or private households. The debt includes money owed to private commercial banks, other governments, or international financial institutions such as the IMF and World Bank.
Aivan järkyttävän huono Suomennos:
Ulkoinen velka (tai ulkomainen velka) on osa kokonaisvelkaa, jonka maa on velkaa ulkopuolisille velkojille.
Velallinen voi olla hallitus, yritykset ja kotitaloudet.Velka sisältää rahaa joka on lainattu yksityisiltä liikepankeilta, muilta hallituksilta tai kansainvälisiltä rahoituslaitoksilta, kuten IMF tai maailmanpankki.
CIA:n faktakirjan mukaan
Debt - external
This entry gives the total public and private debt owed to nonresidents repayable in foreign currency, goods, or services. These figures are calculated on an exchange rate basis, i.e., not in purchasing power parity (PPP) terms.
Vielä huonompi Suomennos:
Velka - ulkoinen
Tämä merkintä kertoo koko julkisen ja yksityisen sektorin velan määrän ulkomaalaisille ja joka  maksetaan takaisin ulkomaan valuutassa, tavaroina tai palveluina. Nämä luvut on laskettu valuuttakurssien perusteella, eli ei ostovoimaan (PPP) mitattuna.

26.3.2010

Valtiontalous pakkasella... ihmekkös tuo?

Valtiontalouden kuukausitiedote, joulukuu 2009
Otappas tuosta vähän iltaluettavaa.
Katso sivua 3. Verot ja veronluonteiset tulot talousarviokirjanpidosta.
Tuloverojen "tuotto" tipahti ~4 miljardilla ja arvonlisäveron noin 700 miljoonalla eurolla.
Verot ja veronluonteiset tulot laskivat yhteensä ~6 miljardia euroa.
Hmm.
Arvonlisävero:
on tuotteen tai palveluksen arvonlisää verottava vero, joka lisätään tuotteen myyntihintaan.
Tulovero: 
jakautuu Suomessa ansiotuloveroon ja pääomatuloveroon.
Ansiotulovero:

on palkka ja palkanluonteisista ansioista maksettava vero.
Pääomatulovero:
on maksettava kaikesta omaisuuden arvon lisäyksestä.
Ennen kuin suljet dokumentin katso sivulle 11 ja huomaa käppyrä, jossa lukee valtiontalouden tulot ja menot.

Tästä touhusta jokainen voi vetää ihan ikiomat johtopäätöksensä.

Suosittelisin kuitenkin muistamaan tämän:
Velka on sitä, että omistaa pankin rahaa. Alijäämä on sitä kun ansaitsee 100 puntaa viikossa, mutta kuluttaa 200 puntaa. Joten kun Brown sanoi pienentävänsä alijäämän puoleen, hän tarkoittaa sitä, että kulutamme 150 puntaa viikossa vaikka tulomme ovat edelleenkin 100 puntaa. Eli Gordon Brown:n mukaan velkamme kasvaa kunnes emme voi enää lainata ja sitten "se jokin" iskee tuulettimeen.
(Velassa ja alijäämässä on ero... no tietenkin on!)
Nimittäin kohta-kohta harhaanjohtajamme alkavat suuvaahdossa puhumaan valtiotalouden tasapainottamisesta ja alijäämän leikkaamista ainakin puoleen.
Vai eivätkö ne jo sitä huutele?

Vähän niin kuin krapulakin. Se lähtee sillä, millä se on tullutkin.

Avusta Kreikalle syntyi sopu
Yhteensä 16 maasta koostuvan euroalueen johtajat tukivat ranskalais-saksalaista ehdotusta tuesta ja sysäsivät syrjään euroalueen keskuspankin EKP:n toiveet kriisin ratkaisemisesta unionin omin voimin.
Johtajien yhteisen julkilausuman mukaan avustuspaketti koostuu euromaiden myöntämistä kahdenvälisistä, markkinaehtoisista lainoista sekä ”huomattavasta” rahoituserästä, josta vastaa Kansainvälinen valuuttarahasto IMF. Erityisesti euroalueen talousmahti Saksa vaati vaati IMF:lle roolia Kreikan auttamisessa.
...

Lisää velkaa Kreikka tarvitseekin. Juu-u. Ihan tosi. Sillä se ongelma korjataan, millä se on aiheutettukin.
Hmm.
Vähän niin kuin krapulakin. Se lähtee sillä, millä se on tullutkin.

:)

Tähän kannattaa suhtautua varauksella.

Euroalueen lainakannat kasvussa helmikuussa
Euroopan keskuspankin helmikuun rahatilasto poikkeaa edellisistä siinä, että sen mukaan sekä euroalueen kotitalouksien että myös yritysten lainojen kannat olivat kasvussa. Yrityslainojen vuosimuutos oli vielä negatiivinen (-2.5%), mutta kotitalouksien lainojen kannan kasvuvauhti kiihtyi jo 1.8%:iin. Yleensä viimeksimainittu indikaattori on ollut talouskehityksen ennakkoinnin kannalta mielenkiintoisin, mutta taannoisesta "kuopasta" johtuen siihen kannattaa nyt suhtautua varauksella.

Niin kuin Euroetana sanoo: tähän kannattaa suhtautua varauksella.
Nimittän, jos lainakanta olisi kasvanut tasaisesti, niin (periaatteessa) mitään hätää ei olisi. Velkapyramidiponzi pysyisi kasassa. Mutta tuo kuoppa...
Ajatellaan asiaa näin:
Joku lainaa pankista yhden euron ja sopii, että maksaa siitä 10 senttiä korkoja.
Pankki luo tuon lainaamansa euron laillisella kirjanpitokikkailulla tyhjästä.  Tämä aiheuttaa sen, että korot voidaan maksaa vain omasta tai toisen lainaamasta eurosta.
Nyt jos lainaajia on ollut kymmenen ja jokaisen täytyy maksaa lainaamastaan eurosta 10 senttiä korkoja, eikä heidän jälkeensä tule enään ketään, joka lainaisi euroja. Mitä tapahtuu?
Aivan! Jonkun täytyy mennä konkurssiin. Joku ei voi täyttää lainasopimuksensa ehtoja ja maksaa korkojaan (saatikka lainaansa). Velkapyramidiponzi ei pysy kasassa.
Ja mitä tällainen loppujen lopuksi tarkoittaa? Laajassa mittakaavassa lamaa, mutta henkilökohtaisella tasolla velkavankeutta:
...
Velkahelvetti on koetellut näyttelijä, muusikko Jussi Lampea, 49, miltei parikymmentä vuotta. Ulosotto on vienyt Lammen tuloista säännöllisesti kolmanneksen.
...
Jussi Lampi on paininut vuosikaudet velkojen tuomien harmien kanssa. - Murhasta selviää 12 vuoden vankeustuomiolla, mutta veloista pääsy vie huomattavasti enemmän aikaa, hän lataa.
...

Kreikka taisi olla vasta alkulämmittelyä.

Serious Problems Emerge For The F-UK-De Group Of Countries
...
Germany and France alone have a combined exposure of $119 billion to Greece and $909 billion to the four countries, according to data from the Bank for International Settlements. Overall, European banks have $253 billion in Greece and $2.1 trillion in the four countries collectively referred to as the "PIGS".
....
Huono suomennos:
...
Pelkästään Saksan ja Ranskan yhteenlaskettu "altistuma" on 119 miljardia dollaria Kreikkaan ja 909 miljardin dollaria kaikille neljälle maalle, Kansainvälisen järjestelypankin (BIS) mukaan. Yleisesti ottaen euvostoliittolaisilla pankeilla on 253 miljardia Kreikassa ja 2.1 biljoonaa dollaria kaikissa neljässä maassa joita yhteisesti nimitetään "PIGS"-maiksi.
...
Kreikka taisi olla vasta alkulämmittelyä.


Kivoja lyhenteitä.

Nämä lyhennelmät ovat jo varmaankin tuttuja?
P.I.G.S tai P.I.I.G.S (Portugali, Irlanti/Italia, Greece ja Spain.)
S.T.U.P.I.D (Spain, Turkey, United Kingdom, Portugal, Italy ja Dubai.)
Pari uutta:
G.I.P.S.Y Club (Greece, Ireland, Portugal, Spain ja ItalY.)
F.UK.De (France, United Kingdom ja DEnmark.)
Keksitkö itse lisää?

Missä se päämarkkina-alue oikein on? (Jatkoa.)

Stephen S. Roach Morgan Stanley:stä oli väsännyt jonkin raportin.
Siitä viis, mutta tämä kuva kertoo juuri sen, mitä yritin kertoa.
Kuvassa on siis vertailtu kuinka paljon amerikkalaiset, euvostoliittolaiset ja jne kuluttavat.
Ihanaa lainata itseään:
Samalla kun ameriikasta ja euvostoliitosta siirretään työpaikkoja muualle, niin samalla katoaa ostovoimakin. Tämä tarkoittaa sitä, että nämä teollisuuden alat ovat kirjaimellisesti sahaamassa itseään jalkaan. Luulevatko ne (yritykset), että (esim.) Intiasta löytyy läheskään samankaltaisia markkinoita kuin ameriikasta ja/tai euvostoliitosta? Ei muuten löydy.
(Missä se päämarkkina-alue oikein on?)

25.3.2010

Täytyyhän hyvä ponzi käynnissä pitää. (Jatkon jatkoa.)

Aina vain paranee!
(jatkoa tälle ja tälle)

Kreikan täytyy kaivaa jostain 20 miljardia euroa Huhtikuussa ja Toukokuussa "kypsyvien" valtionvelkakirjojen maksamiseen.

Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF) saattaa ojentaa Kreikalle auttavan käden noin 20 miljardin euron "apupaketin" muodossa.

Suomen valtio (yhteisö, jonka jäsen olet) antoi jo takauksen Suomen pankin myöntämälle vakuudettomalle 1.3 miljardin euron lainalle Kansainväliselle valuuttarahastolle.

Samaan aikaan KEVA:lla on taskussa ~518 miljoonan euron edestä Kreikan valtionvelkakirjoja.
(Kohta 6.15, sivu 30)


Nämä asiat eivät voi MITENKÄÄN liittyä toisiinsa. Eiväthän?

:)

Nykyisessä velkapyramidiponzissa talouden ennustaminen on äärimmäisen yksinkertaista.

Metsään menee – ei voi mitään
Talousennustajat elävät poikkeuksellisen tiheässä sumussa. Näin voi päätellä eri ennustelaitosten ja pankkien näkemyksistä Suomen talouden kehityksestä tänä ja ensi vuonna.
Arviot Suomen tämän vuoden bruttokansantuotteen kasvusta eroavat 2,2 prosenttiyksikköä. Ensi vuoden kasvuennusteiden haarukka levenee 2,5 prosenttiyksikköön. 
Nykyisessä velkapyramidiponzissa talouden ennustaminen on äärimmäisen yksinkertaista. Talouspappien ei tarvitse tuijottaa kuin neljää indikaattoria ja he voivat sanoa onko luvassa kasvua on vai ei.
1. indikaattori on kotitalouksien velkaantuneisuus. Tämä on taloutemme moottori.
2. indikaattori on luottokanta. Tämä on moottorin polttoaineen syöttö (vähän niin-kuin). Lainahanat auki: luottokanta kasvaa = moottori käy. Lainahanat kiinni: luottokanta supistuu = moottori käy huonosti (ja sammuu lopulta kokonaan).
3. indikaattori on tuonti ja vienti. Mitä suuremmaksi vienti kasvaa, sitä paremmin moottori pysyy käynnissä. Mitä suuremmaksi tuonti kasvaa sitä huonommin moottori pysyy käynnissä (polttoainetta valuu ulos).
4. indikaattori on lainanhoitona maksettujen korkojen kierrätys. Tämä on hieman hankalampi tapaus selittää moottoriteknisillä metaforilla. Lainoista maksetaan korkoja (totta kai!). Mutta johtuen laillisesta kirjanpitokikkaulusta (rahan "syntymekanismi") korot maksetaan toisen tai omasta lainaamasta rahasta. Mitä vähemmän maksettuja korkoja kulutetaan kiertoon, sitä huonommin moottori käy ja sitä enemmän tarvitaan "syöttöä" kohdasta 2 tai 3.
(Mutta kuten aina. Asiat eivät ole aivan näin yksinkertaisia. Moottoriin polttoaineen syöttöön ja sen jakeluun vaikuttaa useita muitakin asioita. mm. tuloerojen jakaantuminen sekä ulkomaille maksetut osingot ja voitot...)

Kuten tiedämme kohta 2. eli luottokanta on supistumassa eli lainahanat ovat kiinni. Kohta 4. on ollut erittäin huono pitkän aikaa (korot kierrätetään takaisin uusina lainoina, jos tätäkään.).  Kohta 3. eli tuonti on ylittämässä viennin. Näin ollen kohta 1. eli kotitalouksien velkaantuneisuus ei voi enään kasvaa ja tähän on useita syitä.
Koko järjestelmä on leikannut kiinni (joku samperin idiootti pilasi hevletin hyvän ponzin).
Tämä ei ole tapahtunut ainoastaan Suomessa, vaan myös yli 150 maassa.

Niin kauan kuin talouspappimme eivät ota velkaa, velkaantumista, lainanhoitokuluja (korot) ja ennen kaikkea rahan "syntymekanismia" huomioon, heidän ennusteensa ovat täyttä huuhaata. Ne perustuvat "uskolle".
Ja näiden ihmisten suosituksien perusteella harhaanjohtajamme tekevät päätöksiään. En uskonut itsekkään, mutta näin se vain on.
(Taloususkonnon pappien dogmissa on valtavan suuri aukko)

Täytyyhän hyvä ponzi käynnissä pitää. (Jatkoa.)

Goldman Says IMF, Greece May Negotiate EU20 Billion Aid Program
(Jatkoa tälle)
The International Monetary Fund may ultimately hand Greece an aid program worth about 20 billion euros ($27 billion) over 18 months, according to Goldman Sachs Group Inc. 
...
Huono suomennos:
Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF) saattaa lopultakin ojentaa auttavan käden Kreikalle apupaketin muodossa, jonka arvo on noin 20 miljardia euroa seuraavan 18 kuukauden aikana, Goldman Und Sachs:n mukaan.
Jep. Jep.
Vai, että oikein apupaketti. Siksikö tällaista kutsutaan? Tiedämme oikein hyvin, ettei senttiäkään tuosta "apupaketista" tule menemään Kreikan omaan käyttöön.
Sillä maksetaan Huhtikuussa ja Toukokuussa "kypsyvät" valtionvelkakirjat (~20 miljardia euroa). Kuten sanoin:
Jos joku ei lainaa Kreikalle rahaa (ja paljon) tulee velkakirjojen maksamattomuus aiheuttamaan käsittämätöntä turbulenssia (valtion)velkakirjamarkkinoilla (niitä on kuulemma tulossa ihan muutenkin).

24.3.2010

Ups!

Hallitus: Valtiontalous alijäämäinen 2011–2014
...
Valtionvelka kasvaa ennusteen mukaan koko kehyskauden ja on vuonna 2014 noin 110 miljardia euroa. Tämä on yli 50 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen.

...
Syvällä rintaäänellä: "Vuonna 2014 valtionvelka on noin 110 miljardia euroa, joka on yli 50 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen"
Hahhahaaaa! Eikääh!

Täysin käsittämätöntä! Hervotonta! Aivan uskomatonta. (sniiks.)
Nonih!
(Sattuu vatsaan. Tämä oli paha.)

Phew..

Ensinnäkin:
Velka on kiinteä "möykky" rahaa jota BKT ei ole (syy tähän on yhden euron siirtelyssä kädestä toiseen).
(Foliohattu päähän vie! (Vol 1.))
BKT:ta ei voi kertakaikkiaan suhteuttaa mihinkään. Milloin tämä menee jakeluun?
Toiseksi:
Suomen BKT oli vuonna 2009 170 miljardia euroa.
Nykyisellä kasvuvauhdilla (0,6%) BKT palautuu vuoden 2008 tasolle (184 miljardia) noin 10-15 vuodessa. Totta kyllä. Olen samaa mieltä. 110 miljardia on tosiaankin yli 50% vuoden 2014 BKT:stä. (hehheee. Aivan hervotonta!)
Kolmanneksi:
Suomessa oli 1/2010 kierrossa ~130 miljardia euroa.
Tämä kierrossa oleva rahamäärä on ainakin 70% velkaa. Vuonna 2014 kierrossa on huomattavasti vähemmän (veikkaisin 85-95 miljardia).

Ups!

BBC laittoi vähän lukuja pöytään.

The BBC admit...
The BBC have an interesting piece on comparing the economy in 1997 and 2010, take a look:
Inflation: 1996 ~ 1.9% 2010 ~ 3.0%
Government borrowing: 1996/97 ~ £27bn 2009/10 ~ £178bn
National Debt: 1996/97 ~ £347bn 2009/10 ~ £799bn
Growth: 1997 ~ +3.0% 2009 ~ -5.0%
Interest Rates: 1997 ~ 5.94% 2010 ~ 0.5%
Health Spending: 1996/97 ~ £42.8bn 2009/10 ~ 119bn (Do you feel the NHS is three times better?)
Education Spending: 1996/97 ~ £37.8bn 2009/10 ~ £88bn
Average House Price: 1997 ~ £55,621 2010 ~ £161,320
Unemployment: Jan 1997 ~ 2.23 million Jan 2010 ~ 2.45 million
Personal Debt: 1997 ~ £492bn 2010 ~ £1,460bn

So it's inflation up by 57%, Government borrowing up by 659%, National Debt up by 230% and Growth down from a healthy 3% to negative growth of 5%.
Huono suomennos:
BBC:llä on mielenkiintoinen pätkä, jossa se vertaa talouden tilaa 1997 ja 2010, katso:
Inflaatio: 1996 ~ 1.9% 2010 ~ 3.0%
Valtionvelka: 1996/97 ~ £27bn 2009/10 ~ £178bn
Kansakunnan velka: 1996/97 ~ £347bn 2009/10 ~ £799bn
Kasvu: 1997 ~ +3.0% 2009 ~ -5.0%
Korot: 1997 ~ 5.94% 2010 ~ 0.5%
Terveydenhuolto: 1996/97 ~ £42.8bn 2009/10 ~ 119bn
Koulutuskulut: 1996/97 ~ £37.8bn 2009/10 ~ £88bn
Keskimääräinen asunnon hinta: 1997 ~ £55,621 2010 ~ £161,320
Työttömyys
: Jan 1997 ~ 2.23 million Jan 2010 ~ 2.45 million
Henkilökohtainen velka
: 1997 ~ £492bn 2010 ~ £1,460bn


Eli inflaatio on noussut 57% Valtionvelka 659% Kansakunnan velka 230% ja kasvu on laskenut terveestä 3%:sta negatiiviseen 5%:n
Missä on samankaltainen vertailu Suomesta?
Kanin mielestä henkilökohtaisen velan kasvu on äärimmäisen mielenkiintoinen asia. Se nimittäin kertoo mille taloutemme oikeasti perustuu. Englannin, Suomen ja Ameriikan ihmemaan (ja yli 150 muun maan) välisissä talouksissa on vain pieniä nyanssi eroja. Sisimmältään ne ovat kaikki samankaltaisia.

Elvytys täytyy lopettaa. (jatkoa)

Hetkinen! (jatkoa tälle.)
Äijät riipii juuri-ja-juuri jostain kokoon 77 miljoona euroa. Samaan aikaan pöydällä on valtiontakaus (yhteisö, jonka jäsen olet) Suomen pankin (keskuspankki) myöntämälle 1.3 miljardin euron lainalle Kansainväliselle Valuuttarahastolle (IMF). Ja vieläpä vakuudettomasti!

Kanilla on idea.

Jos kerran Suomen kansalaiset (valtiona) voivat taata lainoja, jotka suomen keskuspankki voi luoda tyhjästä, niin miksi ei lainattaisi vaikkapa öö... tuollaiset 99,3 miljardia euroa ja maksetaan KAIKKIEN velat pois.
Miksi ei? Ihan tosi. Ei tässä ole mitään hullua. Ne pirulaiset luovat niitä euroja tyhjästä. Tietenkin velkaa vastaan, mutta vakuudettomuus voi olla hyvä asia, jos sen oikein oivaltaa.

:)

Elvytys täytyy lopettaa.

Ekonomistit: Elvytyksen voi jo lopettaa
Ekonomistit pitävät hallituksen eilen tiistaina julkistamaa lisäbudjettia sopivana nykyiseen taloustilanteeseen.
...

Hallitus esittää lisätalousarviossaan muun muassa 77 miljoonaa euroa nuorisotyöttömyyden vähentämiseen. Sillä arvioidaan työllistettävän 15 000 nuorta. Myös ammatilliseen peruskoulutukseen, oppisopimuskoulutukseen ja telakkateollisuuden työllisyyden tukemiseen ohjataan varoja.

...

Myöskään Heiskanen ei pidä puheita elvytyksen lopettamisesta liian aikaisena.
– Taloutta elvytettiin jo aika paljon, mikä on auttanut kotimaisen kysynnän pysymistä hyvänä. Jos elvytystä jatkettaisiin, vaarana on, että se valuisi tuonnin kautta ulkomaille. ...
Työllisyyskatsaus, Helmikuu 2010
Helmikuun lopussa työ- ja elinkeinotoimistoissa oli kaikkiaan 518 600 työnhakijaa,
Hmm. 15000 on noin 3% kaikista työnhakijoista. Onneksi olkoon harvoille ja valituille!

Talouspappi Heiskasen on niin pihalla kuin olla ja voi.
Se velka, jonka valtio (yhteisö, jonka jäsen olet) otti on jo poistunut kierrosta. Ne rahat ovat jo valuneet ulos. Niitä ei enään ole täällä. Pelkästään 7 Miljardia meni lainojen korkoihin.
Yhdessä asiassa hän on oikeassa ja se on elvytyksen lopettamisen kanssa (minkä elvytyksen?).
Elvytys täytyy lopettaa. Kuolinaika todeta. Onnettumuuteen syylliset tuomita. Erheistä oppia ja liikkua eteenpäin.

23.3.2010

Euvostoliitto tulee kaatumaan kuin korttitalo.

Moody’s Says U.S. Debt Could Test Triple-A Rating
Uutisessa on asiaa siitä kuinka luottoluokitusyhtiö on sitä ja tätä mieltä ameriikan sekä UK:n velasta, velkaantumisesta ja luottoluokasta. Nyt ei jaksa Suomentaa.
Mutta tämä pisti silmään:
Ranska! Tätä sitä ollaankin odoteltu.
Euvostoliitto tulee kaatumaan kuin korttitalo.

"Välttäkää niitä kuin ruttoa!" (Vol 2.)


Juu-u. Ameriikka ihan varmasti maksaa velkansa. Voi kyllä. Ihan varmasti. Uskokaa nyt!

Tämän viikon Facepalm palkinnon voittaja on!

(rumpujen pärinää)
Erkki Liikanen
Suomen Pankin Liikanen: Varovainen kasvu on käynnistynyt

"Varovainen kasvu on käynnistynyt"

JEAN-LUC!
 

Täytyyhän hyvä ponzi käynnissä pitää.

Greek Impasse Deepens as Trichet Rejects Loan Subsidy (Update2)
...
Greece must finance 20 billion euros of securities maturing in April and May, the only Greek bonds coming due this year. 
...
Huono suomennos:
...
Kreikan täytyy rahoittaa 20 miljardia euroa valtionvelkakirja, jotka "kypsyvät" Huhtikuussa ja Toukokuussa.
...
Voi, voi Herra Prodia. Kuinka väärässä voi ihminen olla?
Jokatapauksessa.
Jos joku ei lainaa Kreikalle rahaa (ja paljon) tulee velkakirjojen maksamattomuus aiheuttamaan käsittämätöntä turbulenssia (valtion)velkakirjamarkkinoilla (niitä on kuulemma tulossa ihan muutenkin).
Olettaisin, ettei EKP tule tätä sallimaan ja tulostaa rahat Kreikalle. Täytyyhän hyvä ponzi käynnissä pitää.

Parit viteot (Lontoon murteella).

Peter Schiff: The Crisis Starts Now!
MEP: Euro will collapse, 'Pig States' to bring EU down
Gerald Celente: US-China financial relations in turmoil
Morgan Stanley's Roach Discusses Yuan, U.S. Economy: Video
Rogers Discusses the Euro, and Prospect of Greek Bailout
(1/6) Michael Hudson - The New Junk Economics: From Democracy to Neoliberal Oligarchy 2010-02-10
(Herra Hudson on todellakin pätevä Ekonomisti. Juu-u. Ja oikein isolla eellä.)
SR 12 Media Hits & Misses, March 15, 2010.mov
Keiser Report №26: Markets! Finance! Scandal!

22.3.2010

Maailman velkaisin valtio -kilpailu

The World's Biggest Debtor Nations

13. Sija: Suomi neito


Aplodeja!

Tässä otsikossa ei lue mitään.

Konstit on monet - näin poliitikot kiristäisivät veroja
Karsitaan asuntolainojen korkovähennystä. Korotetaan pääomaveroa. Kasvatetaan liikevaihtoveroa. Määrätään rahoituslaitoksille varallisuusvero. Ehdotuksia satelee eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaoston jäseniltä.
Miten olisi, jos ottaisimme kaikki muut verot pois paitsi ALV:n? Olisiko se jotenkin ihmeellistä? Olisko se jotenkin radikaalia? Ei muuten ole.
Homma toimii älyttömän yksinkertaisesti:
Ensimmäiseksi sovitaan, että Suomen pankilla (keskuspankilla) on monopoli markan tulostamiseen.
Tämän jälkeen rajoitetaan julkinen sektori sellaisiin asioihin, jotka ovat yhteiskunnan kannalta tärkeitä esim. sähkö, ruoka, vesi, terveydenhuolto, koulutus ja infrastruktuuri (viemäröinteineen).
Sitten sanottaisiin, että Suomen pankki saa tulostaa markkoja vain-ja-ainoastaan kattamaan em. palveluiden kustannuksia. Ja kirsikkana kakun päällä olisi ALV, jota käytettäisiin rahan kierrättämiseen ja tätä kautta uuden rahan tulostustarpeen alentamiseen.
Suomeksi:
- Valtio tulostaa omaa rahaa, jonka se kuluttaa kiertoon ostamalla kansalaisilta niitä palveluita joita he (kansalaiset) haluavat yhteisön (valtion) tuottavan.
Mitä?
Matti sieltä takarivistä sanoi, että tällainen aiheuttaisi hallitsematonta inflaation kasvua ja sitä kautta Markan "arvon" ja ostovoiman katomisen.
Älä sinä Matti inflaatiosta huoli. Et sinä ole sitä nytkään huomannut. Ihan tosi.
EKP on omien sanojensa mukaan sitoutunut 2-5 vuoden aikajänteellä noin 2% inflaatioon:
EKP pyrkii varmistamaan, että kuluttajahintojen vuotuinen nousu jää alle 2 prosentin mutta on lähellä sitä keskipitkällä aikavälillä.
Tämä tarkoittaa ~35 vuoden aikavälillä 100% inflaatiota (exponential function).
Ilmeisesti EKP on hieman edellä aikatauluaan, koska M1, M2 ja M3 (= rahavarannon eli kierrossa olevan rahamäärän mittareita) ovat vuosien 2003-2009 välisenä aikana kasvaneet n.35-40%
Velkapyramidiponzissa kierrossa olevan rahamäärän täytyy kasvaa enemmän kuin lainanhoitokustannukset sitä (rahamäärää) syövät. Muussa tapauksessa saamme aikaiseksi laman. Ts. nykyinen velkaanperustuva järjestelmä on perusluonteeltaan inflatoorinen (geesh. mikä sana).

Yritä tässä sitten säästää eläkettä. Ei tule tapahtumaan.

Kun IMF suosittelee jotain, se on valhe.

Lipsky Says ‘Acute’ Debt Challenges Face Advanced Economies
Samasta aiheesta Suomeksi: IMF vaatii vyönkiristystä
IMF ohjeistaa hallituksia alkamaan valmistella kansalaisiaan kertomalla näille, miksi vyönkiristystä tarvitaan. Toiseksi veronkantoa ja muita valtioiden omia talousinstituutiota tulee vahvistaa. Kolmanneksi Lipsky suosittelee eläkeiän nostoa.
Mietitäänpäs tätä hetki.
Koko järjestelmä on kriisissä sen takia, koska raha syntyy velkana.
Nyt nämä IMF:n kaverit suosittelevat vahvistamaan mm. veronkantoa ja nostamaan eläkeikää.
Tässä ei ole mitään järkeä. Tämä ei korjaa mitään.
Mutta nyt se on kuitenkin virallista: Eläkeiän nostaminen on valhe. Kun IMF suosittelee jotain, se on valhe.

Nyt oikeastaan tulee mieleen, että kuka, mistä ja miten laittaa sanoja harhaanjohtajiemme suuhun.
Eikä tämä ole vain suomi-ilmiö. Tätä samaa mantraa huudellaan turhan monessa maassa (yhtä aikaa).
Tämä vain kerta kaikkiaan näyttää ...öh. Miten tämän nyt sanoisi... foliohattumateriaalilta.

:)

Kiinan julkisen talouden alijäämä kasvoi...

Deficits Jump
In 2009 and 2010, China's fiscal deficit soared, nearly hitting the 3 percent GDP ceiling, the divide between healthy and risky economies
Huono suomennos:
Vuosina 2009 ja 2010, Kiinan julkisen talouden alijäämä kasvoi 3 prosenttiin BKT:sta, joka on raja terveen ja riskialtiin talouden välillä.

Aika yllättävä juttu. Vai onko sittenkään?

21.3.2010

Kani on samaa mieltä ameriikan keskuspankin pääjohtaja Ben "helikopteri" Bernanken kanssa.

FRB: Testimony--Bernanke, Federal Reserve's exit strategy--February 10, 2010
...
The Federal Reserve believes it is possible that, ultimately, its operating framework will allow the elimination of minimum reserve requirements, which impose costs and distortions on the banking system.
...
Huono Suomennos:
...
Ameriikan keskuspankki (FED) uskoo, että sen toiminnan puitteissa on viime kädessä mahdollista sallia vähimmäisvarantovelvoitteen poistamisen, joka aiheuttaa kustannuksia ja vääristymiä pankkijärjestelmään
.
...
Yllättäen Kani on samaa mieltä ameriikan keskuspankin pääjohtaja Ben "helikopteri" Bernanken kanssa. Ihan tosi.
BASEL 2:n myötä vähimmäisvarantovelvoite (tai vakavaraisuusvaatimus tai kassavaranto) on nolla, kun lainaajana on valtio.
Tässä, jos missä, on takana selkeä poliitiinen agenda.
Mikäli vähimmäisvarantovelvoite (tai vakavaraisuusvaatimus tai kassavaranto) on kaikille lainaajille nolla... noh ainakin lainan saanti mahdollisuudet olisivat (periaatteessa, mutta ei käytännössä) samat kaikille.
Loppujen lopuksi. Ei ole mitään merkitystä montako prosenttia tämäkin kirjanpidollinen kikkailu on. Se ei vain yksinkertaisesti muuta mitään. Raha syntyy velkana. Piste.

Mikäli vähimmäisvarantovelvoite tai vakavaraisuusvaatimus tai kassavaranto ei ole tuttu niin tässä on pikakelaus:
Vähimmäisvarantovelvoite tai vakavaraisuusvaatimus tai kassavaranto on vain prosentti luku jonka verran jokaisesta talletuksesta pankin täytyy laittaa talteen. Loput voidaan lainata eteenpäin.
Esimerkiksi Jyrki-boy tallettaa pankkiin 100€ ja sen (pankin) vakavaraisuusvaatimus on 10%. Tämän perusteella pankki voi siis lainata 90€ (90%) ja loput 10€ (10%) sen täytyy jättää talteen.
Näin se toimii ja näin yksinkertainen vähimmäisvarantovelvoite tai vakavaraisuusvaatimus tai kassavaranto(järjestelmä) on.

Velassa ja alijäämässä on ero... no tietenkin on!

Why Cameron must never say "deficit".
Itse juttu on nyt sitä-sun-tätä, mutta kommenteista löyty helmi:
Debt is owning the bank money. Deficit is earning £100 a week and spending £200 a week. So when Brown saying reduce the deficit by half he means we'll be spending £150 a week, even though our income is only £100 still. So, under Gordon Brown our debt will increase - until we can no longer borrow money and the proverbial hits the fan.
Huono Suomennos:
Velka on sitä, että omistaa pankin rahaa. Alijäämä on sitä kun ansaitsee 100 puntaa viikossa, mutta kuluttaa 200 puntaa. Joten kun Brown sanoi pienentävänsä alijäämän puoleen, hän tarkoittaa sitä, että kulutamme 150 puntaa viikossa vaikka tulomme ovat edelleenkin 100 puntaa. Eli Gordon Brown:n mukaan velkamme kasvaa kunnes emme voi enää lainata ja sitten "se jokin" iskee tuulettimeen.
Kanilla on nyt sellainen olo, että tässä on sitä jotain.
Tai sitten se johtuu whiskystä...

:)

Palkat eivät nouse tuottavuuden kasvun myötä.

The Offshored Economy
...
In a major problem for economic theory, labor productivity or output per man hour and labor compensation have diverged markedly over the last decade. Wages are not rising with productivity. Perhaps the explanation lies in the productivity data. Susan Houseman found that U.S. labor productivity statistics might actually be reflecting the low wages paid to offshored labor. An American company with production in the U.S. and China, for example, produces aggregate results in labor output and labor compensation. The productivity statistics thus measure the labor productivity of global corporations, not that of U.S. labor.
...
Huono suomennos:
...
Suuri ongelma taloudellisessa teoriassa on se, että työntuottavuus ja miestyötunnit ja työkorvaus ovat eritytyneet toisistaan huomattavasti viime vuosikymmenen aikana. Palkat eivät nouse tuottavuuden kasvun myötä. Ehkä selitys löytyy itse tilastotiedoista. Susan houseman totesi, että ameriikan ihmemaan työn tuottavuudentilasto saattaakin kuvastaa matalia palkkoja joita maksetaan offshoring työvoimalle. Esimerkiksi Ameriikkalaisen yhtiön tuotanto Ameriikassa ja Kiinassa tuottaa yhteenlaskettuja tuloksia työn tuotannosta ja työnkorvauksesta. Näin ollen tuottavuustilastoissa mitataan työntuottavuutta globaalisti, eikä pelkästään ameriikkalaisen työn.
...
No näinhän tämä on! Palkat eivät nouse tuottavuuden kasvun myötä.
Mikäli termi "tuottavuus" on jotenkin vielä hakusessa, niin annetaanpas sille raamit:
Ainoa syy, miksi sinulla on työpaikka on se, ettei sitä ole vielä automatisoitu taikka viety halpatuotantomaihin.
Tuottavuuden kasvu on siis työn automatisointia ja sitä kautta työn tuottamista halvemmalla. Tai jos työtä ei voida automatisoida, niin sitten se (työ) tuotetaan halvemmalla jollain muulla.
Mutta, mutta.
Tottakai globaalisti toimiva yritys tuottaa tuloksia työntuottavuudesta, tuotannosta ja korvauksista alueellisesti ja/tai globaalisti. Tämä käy täysin järkeen. Mutta jos tosiaankin ameriikan ihmemaan työntuottavuuden tilasto kuvastaa offshoring toimintaa... Mielenkiintoista.

20.3.2010

"Ungeheures Schneeballsystem."

German Central Bank Admits that Credit is Created Out of Thin Air
Germany's central bank - the Deutsche Bundesbank (German for German Federal Bank) - has admitted in writing that banks create credit out of thin air.
...
Huonosti suomennettuna:
Saksan keskuspankki - Deutsche Bundesbank - on myöntänyt kirjallisesti, että pankit luovat rahaa tyhjästä....
Tässä Saksan keskuspankin kirjallinen tunnustus. Koska en osaa Saksaa ja kääntäjät suoltavat sellaista kamaa, ettei tolkkua ole, niin en Suomenna. Piste.
Mutta huonosti suomennettuna sivujen 88-93 teksti tarkoittaa (jotakuinkin) tätä:
(1) Jokainen yksityinen osakeyhtiö, jota pankiksi kutsutaan, "luo" lainan tyhjästä tekemällä sitovia lainan sitoumuksia lainanottajien kanssa.
(2) Jos pankilla ei ole reservejä, se vain lainaa niitä jälkikäteen keskuspankista tai toisesta pankista.
(3) Keskuspankki puolestaan luo rahaa, jonka se lainaa pankille, tyhjästä
(alkuperäinen teksti
Tässä ei sellaisenaan ole mitään ihmeellistä. Keskuspankilla on lainvoimainen monopoli luoda rahaa. Tätä se tekee ja tämä on sen tarkoitus. (EKP:llä ei ole mitään tekemistä ostovoiman ja työllisyyden kanssa. Sinun ottamalla velalla on!). Euvostoliitossa ja ameriikan ihmemaassa on tehty niin, että pankeille on delegoitu eräänlainen jatkojalostusoikeus rahaan. Tämä on toteutettu laillisella kirjanpitokikkailulla, jota luottoekspansioksi tai luotonlaajennukseksi tai fraktioanaaliseksi pankkijärjestelmäksi kutsutaan (rakkaalla huijauksella monta nimeä). Em. sanahirviöt tarkoittavat rahan luomista tyhjästä.
Tämä on pelin henki. Tämä on fakta.
Mutta tämä ei ole se ongelma. Ongelma ei ole rahan tyhjästä luominen, vaan sen "syntymekanismi" eli tapa kuinka ja miten raha pääsee kiertoon:
Ennen kuin euro voidaan kuluttaa, se täytyy lainata (korolla tietenkin).
Meidän (ja yli 150 muun maan) raha syntyy vain-ja-ainoastaan velkana. Ja johtuen jatkojalostuksesta korot aiheuttavat velkapyramidiponzin. Koska ne (korot) maksetaan omasta tai toisen lainaamasta rahasta.
Tämä on se ongelma.
Käytännössä tämä ongelma tarkoittaa tätä:
Yhdelläkään ammatilla, työpaikalla tai yrityksellä ei ole mitään merkitystä. Kenenkään työpanoksella (oli se sitten pieni tai suuri) ei ole mitään merkitystä. Jos-ja-kun lainahanat menevät kiinni. Kaikki ovat työttömiä ja kuolevat nälkään, koska vaihdonvälinettä ei ole.
Eikä tässä vielä kaikki!
Luottoluokitusyhtiöt yhdessä pankkien ja/tai sijoittajien kanssa voivat yksinkertaisesti sanella harhaanjohtajille minkälaisia lakeja tai muutoksia lakeihin tarvitaan. Esimerkkejä on vaikka kuinka.
Demokratiamme on todellakin täysin näennäistä. Eduskuntavaalien jälkeen Suomea hallitsee edelleenkin kolmikantadiktatuuri virkamiesarmeijansa kanssa. Tätä porukkaa ohjailee raha. Ja se joka hallitsee rahaa kirjoittaa lait.
Ei tällaisessa järjestelmässä ihmisarvolla ole mitään merkitystä. Siksipä kansalaisten mahdollisuus vaikuttaa heidän elämästään päättäviin lakeihin (esim työurien pidentäminen) on täysi nolla.
Juu-ja-joo. On järjestelmässä itsessäänkin paljon mätää. Mutta 99% laeista on sellaisia, ettei niitä voida toteuttaa ellei rahaa ole!. Tästä johtuen rahan "syntymekanismi" on äärimmäisen tärkeässä osassa jokaisella yhteiskunnan tasolla.

19.3.2010

Kasvu ratkaisee!

Wahlroos: Verot alas
Kasvu ratkaisee budjettialijäämän, se ratkaisee kestävyysvajeen, eläkejärjestelmien vakavaraisuuden ja viime kädessä työpaikkojen synnyn, Björn Wahlroos toteaa Suomen Kuvalehden haastattelussa.
– Ja kääntäen: ilman kasvua emme tule näkemään tasapainoista budjettia emmekä tule saamaan eläkkeitämme.
...

Hänen mukaansa Suomi ei noussut 1990-luvun lamastakaan veroja korottamalla, vaan kasvun kautta. Wahlroos päinvastoin alentaisi ansiotulojen verotusta ja yritysverotusta.
...
No oho!  
Herra Wahlroos:n sanat vaikuttavat jopa ihan järkeviltä. Siis jos-ja-kun tekee yhden ihan pikkuriikkisen muutoksen.
Vaihda sana kasvu
kohdalle velkaantuminen.

Nyt muuten kannattaa huomioida kaksi asiaa.
Rikkaiden ei tarvitse velkaantua, mutta koska heitä on todella vähän, ei heidän kulutuksensa ja/tai sijoittaminen tätä maata pidä pystyssä. Mutta kun kaikki muut (ns. massa) velkaantuvat ja kuluttava lainojaan eteenpäin... Oh Là Là. Tämä ratkaisee koko homman.
Velkaantuminen tapahtuu ennen kasvua ja kääntäen: kasvua ei ole ilman velkaa.
:)

Keskuspankkikartellin toissijainen tarkoitus on pitää pankit pystyssä.

Federal Reserve Must Disclose Bank Bailout Records (Update4)
The Federal Reserve Board must disclose documents identifying financial firms that might have collapsed without the largest U.S. government bailout ever, a federal appeals court said. 
The U.S. Court of Appeals in Manhattan ruled today that the Fed must release records of the unprecedented $2 trillion U.S. loan program launched primarily after the 2008 collapse of Lehman Brothers Holdings Inc. The ruling upholds a decision of a lower-court judge, who in August ordered that the information be released. 
...
Huonoakin huonompi Suomennos:
Ameriikan keskuspankin hallituksen (?) täytyy tuoda esille dokumentit joissa todennetaan ne rahoitusalan yritykset, jotka olisivat saattaneet mennä konkurssin ilman ameriikan suurinta pelastuspakettia, liittovaltion vetoomustuomioistuin totesi.
Manhanttanin liittovaltion vetoomustuomioistuin totesi, että keskuspankin (FED) on julkaistava asiakirjat joista käy ilmi 2 biljoonan dollarin lainaohjelman käynnistäminen vuonna 2008 Lehman Brothers Holdings Inc. konkurssin jälkeen.  Päätös puoltaa alemman tuomioistuimen tuomarin päätöstä, joka määräsi jo elokuussa, että tiedot on luovutettava.
...
Mikäli et tunne koko asiaa niin tässä pikakelaus:
Ameriikan keskuspankki tulostaa pari biljoonaa dollaria jotka se lainasi jonnekkin. Tämä tapahtuu ilman minkäänlaisen luvan kysymistä ja/tai dokumenttien luovuttamista mm. kongressille.
Joku kongressin tutkintalautakunta "tutki" asiaa, mutta ei päässyt puuta pidemmälle, koska loppujen lopuksi FED (ameriikan keskuspankki) ei ole valtiollinen instanssi. Näin ollen ilman laki muutosta he (kongressi) eivät voineet käskyttää FED:ä luovuttamaan ko. tietoja.
Tästä (ilmeisesti) suuttuneena New Yorkin pormestari Michael Bloomberg ja hänen kumppaninsa Bloomberg:sta vetivät FED:n oikeuteen. Nyt kyseistä hommaa on pyöritelty ilmeisesti siihen asti, että FED:n täytyy aukaista arkistonsa. Tai ainakin melkein. Vielä on olemassa yksi aste ja se on korkein oikeus.

FED taistelee usella rintamalla pitääkseen kirjansa ja arkistonsa kiinni. Ja yksi näistä rintamista on tämä Bloomberg:n keissi. Itse olen odotellut tulosta tästä oikeudenkäynnistä jo jonnin aikaa.
Herra Kani on 100% varma, että kun-ja-jos FED joutuu kirjansa ja arkistonsa avaamaan koko helvetti repeää.
Nimittäin sinä kauniina hetkenä kansalaiset (ehkä-ehkä) ymmärtävät, että koko keskuspankkikartellin toissijainen tarkoitus on pitää pankit pystyssä heidän (kansalaisten) kustannuksella.
Sen ensisijainen tarkoitus on niin foliohattumateriaalia, ettei toista... :)

Ainiin.
FED:n kirjojen ja arkistojen avaaminen tulee aiheuttamaan ameriikan ihmemaan kaatumisen.

17.3.2010

Herra Kani on taas jotain mieltä.

Velat valvottavat edelleen
Finanssivalvonta on julkaissut raportin viimeisimmän partiokierroksensa havainnoista. Sen mukaan pankkien järjestämättömien saamisten määrä kasvoi tammikuussa hieman joulukuun tasolta, kuten sillä on vuoden alussa tapana tehdä.  
...
30-90 päivää hoitamatta olleiden lainojen määrä kasvoi ja vieläpä selvästi. Tätä ennen tämän ryhmän ongelmaluottojen määrä oli laskenut jo kahtena vuosineljänneksenä. Maksuvaikeudet lisääntyivät sekä kotitalouksien, että yritysten lainoissa.
...
Työttömyyden kasvu, verotuksen kiristyminen ja mahdollinen korkotason nousu saattavat nopeasti sysätä suuren joukon velallisia vaikeuksiin. Kotitalouksille punaisia lappuja lähetetään jo 1.2 miljardin lainoista (yli 30 myöhässä olevien lainojen yhteismäärä).
...
Oheisessa jutussa oli mukana tällainen käppyrä:
Hmm.
Herra Kani on sitä mieltä, että tuo käppyrä seuraa aikasta tarkasti tätä: Uudet nostetut luotot ja sen vuosimuutos rahoitusvaateittain vuosina 2004-2009 ja tätä Luottokanta ja sen vuosimuutos rahoitusvaateittain vuosina 2004-2009
On olemassa useita syitä, miksi tuo käppyrä ja tilastokeskuksen luvut eivät seuraa toisiaan tarkasti (yksi yhteen):
- Mihin laina on kulutettu (asunto tai yms.)?
- Miten laina on kulutettu (kertaheitolla vai osissa)?
- Minne kulutettu laina kulkeutuu (ulkomaille, toiselle paikkakunnalle, osakkeisiin, jne.)?
- Saako lainanottaja ansaittua kuluttamansa lainan takaisin esim. palkkana?
Ja sitten vielä yksi, joka on näistä ehkä tärkein:
- Tapahtuuko samalla alueella lisää lainanottamista?
Aivan! Velkapyramidiponzi.
Ihanaa lainata itseään:
Velkapyramidiponzi on kuivumassa kokoon. Konkurssien, työttömyyden, maksuhäiriöiden ja lainanhoito-ongelmien räjähdysmäistä kasvua odotellessa...
Tuosta Euroetanan käppyrästä voisi luulla, että räjähdys on jo tapahtunut. Ei kultaseni, ei todellakaan. Se on vasta tulossa:
Kotitalouksien velkaantuneisuus

Onko velalla tarkoitus?

BOJ Doubles Lending Program to Combat Deflation (Update1)
The Bank of Japan doubled a lending program aimed at stoking credit growth after the government stepped up calls to arrest deflation that’s hampering the economic recovery. 
...
Governor Masaaki Shirakawa and his board increased the three-month loan facility to 20 trillion yen ($222 billion), the bank said in a statement after its meeting in Tokyo.
...
Järjettömän kehno suomennos:
Japanin keskuspankki tuplasi sen lainausohjelman tähtäimenään lämmittää (?) luottojen kasvua, sen jälkeen kun hallitus pyysi pysäyttämään deflaation, joka vaikeuttaa talouden elpymistä.
...
Japanin keskuspankin pääjohtaja Masaaki Shirakawa ja sen hallitus kasvattivat kolmen kuukauden lainajärjestelyjä 20 biljoonan Yeniin (222 miljardia dollaria), pankki sanoi Tokiossa pidetyn kokouksen jälkeen.
...
Ihanaa kun (taas) pääsee lainamaan itseään:
...
Herra Kanilla on monopoli banaanin tuotannossa. Kukaan muu ei saa tuottaa banaaneja. Jos joku muu tuottaakin banaaneja Herra Kani laittaa poliisit asialle ja se (muu) joutuu vankilaan.
Nonih.
Minä lainaan sinulle banaanin, koska sinä haluat banaanin (ihan tosi. Sinä tarvitset sen banaanin, koska ilman et voi elää. Usko pois). Tätä banaania minä kutsun elvytysbanaaniksi ja sitten lainaan sen sinulle. Ole hyvä.
Sinä syöt banaanin tai vaihdat sen omenaan. Tai mitä nyt ikinä banaanilla voikaan tehdä?
Hienoa. Banaani lainattu. Banaani kulutettu.
Vähän ajan päästä haluan sen banaanin takaisin, sekä ylimääräisen banaanin korkoina.
Mitä teet?
Ja muista! Vain Herra Kani saa tuottaa banaaneja.
(Herra Kanilla on monopoli banaanin tuotannossa.)

Vaihdat Herra kani kohtaan minkä tahansa (keskus)pankin nimen ja muutat banaanit rahaksi, niin ymmärrät yskän.
Japani on ottamassa täsmälleen samankaltaisia äärettömän tuhoisia askeleita kuin Kiina, amerikan ihmemaa, euvostoliitto, Brasilia... (koko lista löytyy täältä)
Kysymys kuuluu, että kenen kannalta tällainen on tuhoisaa? Vastaus on: Tietenkin velanottajan kannalta.
Onko velalla tarkoitus? On. Jää vain nähtäväksi, että mikä.

On mukavaa olla oikeassa.

Iceland Cuts Rate to 9% as Capital Controls Aid Krona (Update3)
Iceland’s central bank cut its benchmark interest rate a half-point after capital controls protected the krona even as the government failed to achieve an international depositor settlement and unlock an emergency loan.
Sedlabanki lowered the seven-day collateral lending rate to 9 percent, the Reykjavik-based bank said on its Web site today. The bank also cut the deposit rate to 7.5 percent from 8 percent. Policy makers have reduced the benchmark eight times in the past year from a record 18 percent since obtaining a $4.6 billion loan from a group led by the International Monetary Fund. 
Huono Suomennos:
Islannin keskuspankki leikkasi viitekorkoa puoli prosenttia sen jälkeen kun pääomavalvonta suojasi Islannin kruunua, vaikka hallitus epäonnistuikin saamaan aikaiseksi ratkaisun talletuskiistassa ja vapauttamaan "hätä" lainaa.
Sedlabanki laski seitsemän päivän vakuusluottojen (?) korkoa 9 prosenttiin, Reykjavik:ssä päämajaa pitävä pankki sanoi sen www-sivuilla tänään.(Keskus)pankki laski myös taletus korkoa 8:sta prosentista 7.5 prosenttiin. Päättäjät ovat laskeneet viitekorkoa kahdeksan kertaa viimeisen vuoden aikana ennätyskorkeasta 18 prosentista, sen jälkeen kun saivat 4.6 miljardin dollarin lainan ryhmältä jota johtaa kansainvälinen valuuttarahasto (IMF).
Islannissa on kierrossa noin 1.4 biljoonaa Islannin kruunua, joka vastaa ~8 miljardia euroa. Samaan aikaan päättäjät (ketkä?) ottivat  4.6 miljardin dollarin lainan (3.3 miljardia euroa) jonka he sitten lainaavat eteenpäin Islannin kansalaisille. Mitään muuta tarkoitusta korkojen laskemisella ei ole!
Ihanaa kun pääsee lainaamaan itseään:
...
Hollannille ja Englannille "saatavat" ovat pennejä. Mutta Islannin kansalle velkataakka olisi valtava. Tätähän tuolla haetaan, ei muuta.
Kuitenkin olettaisin, ettei tästä "niskuroinnista” tule juurikaan sanktioita, sillä Icesave "hässäkkä" on loppujen lopuksi vain sotakorvauksien keräämistä ja siihen on olemassa toisiakin kanavia.

...
(Yksityinen osakeyhtiö kusee hommansa ja valtio (yhteisö, jonka jäsen olet) tulee apuun kaivaen rahat sinun lompakostasi.)
Ja sieltä se kanava löytyi. Islantilaisten ikioma keskuspankki.
On mukavaa olla oikeassa:
...
Heidän ikioma keskuspankkinsa on se, joka heidät loppujen lopuksi petti ja tulee pettämään uudestaan.

...
(Yksityinen osakeyhtiö kusee hommansa ja valtio (yhteisö, jonka jäsen olet) tulee apuun kaivaen rahat sinun lompakostasi.)
Tai ainakin tavallaan oikeassa. Sehän petti jo!

15.3.2010

No voi ei!

Alt-A- ja Option ARM -resettiä ei tulekkaan! Ja tätä Kani odotti kieli pitkällä. Vähän niin kuin pääsiäistä.
Jos ei ole tuttu juttu, niin lue tämä Subprime-kriisi steroideilla ja katso tätä:


Alt - A ja Optio Arm (Kirjoittajana jukkatx)
Ongelma on lakaistu maton alle. Kuten olen monissa muissa keskusteluissa maininnutkin, mark-to-market -kirjanpitokaytannosta luopuminen viime vuoden maaliskuussa, tarkoitti sita etta sen jalkeen pankit ovat aika lailla vapaasti voineet valehdella omaisuuseriensa arvon taseessaan.

Tama selviaa helposti kun katsoo viikottaisia pankkikuolemia. FDIC eli talletussuojarahasto ottaa pankit haltuunsa kun niiden 'virallinen' kirjanpito menee miinukselle. No, tastahan ei pitaisi tulla rahastolle sen kummempia tappioita, koska varat ovat lahes suunnilleen samat kuin velat.

Mutta joka viikko sitten kun lukee sita kuinka paljon FDIC karsii tappiota per pankki, huomaa etta pankit ovat valehdelleet tase-eriensa arvon jopa 60% markkinahintaa korkeammaksi. Mista taman huomaa? No, katsoo vain sita minka markkinahinnan FDIC sai tase-erille, kun se myi ne eteenpain muille pankeille. Nehan ei vat osta roskaa ylihintaan, vaan maksavat sen minka arvoisia erat olevat.

Tilanne on mielenkiintoinen -- ja melkeinpa rikollinen.

Ajattelepa pankkien bisnesmallia. Ensin lainaat Fedilta rahaa lahes nollakorolla, niin paljon kuin vain pystyt. Sen sijaan etta lainaisit sen eteenpain konkkakypsille ja persaukisille, ylivelkaantuneille amerikkalaiskuluttajille, tai talouskriisin kanssa painiville yrityksille, teetkin carry traden, ja ostat samalla rahalla pitkia treasureita, jotka antavat 3-4% koron. Taydellinen carry trade -arbitraasi. Voittosi nousevat pilviin.

Mutta OUCH... sullahan on hirveasti roskaa taseessa ja jossakin vaiheessa ne on pakko arvostaa markkinahintaan. Jos joutuisit arvostamaan ne markkinahintaan juuri nyt, kaikki huomaisivat etta paitsi ettet oikeasti tehnytkaan mitaan voittoa, niin olet myos konkurssikypsa!

Mutta ONNEKSI se hetki ei ole nyt. Koska omaisuuserat voidaan valehdella ylospain, kannattavuutesi heijastaa vain carry traden voittoja. Ja arvaapa mita? Jos firmasi on kannattava, voit maksaa miljardien bonukset avainhenkiloille.

Eli pankit ovat pystyneet luomaan bonusautomaatin, jossa keinotekoisia voittoja siirretaan avainhenkiloille, ilman etta pahojen velkojen annettaisiin puhdistua systeemista ulos. Ja koska valtio ei omista pankkeja, se ei voi sanoa heille etta bonusten kuppaaminen ei nyt vain kay painsa. Jos taas kirjanpitosaadoksia muutetaan, tulee systeemikriisi kun pankit kaatuvat TODELLISEN kirjanpitonsa alle kuin homeisenvetiset korttitalot.

Jossakin vaiheessa homma joko rajahtaa kasiin, tai inflaatio korjaa omaisuusarvot kohdalleen. Mutta ei viela pitkaan aikaan.

Omaisuuserien valehtelussa on sitten viela laja erilaisia tyokaluja. Pankit muuttavat koko ajan maarityksiaan siita mitka lainat ovat esimerkiksi 'myohassa'. Asuntojen hinnat pysyvat ylla keinotekoisten vippaskonstien avulla -- ensinnakin veronmaksajien kustantama $15000 (muistaakseni) veroetu -- eli ei vahennys vaan LAHJA -- nostaa luonnollisesti asuntojen hintoja, koska ihmisilla on yhtakkia varaa maksaa enemman samasta asunnosta (eli sama efekti mika tulee laina-aikojen pidentamisen kautta). Toisekseen FHA on hollentanyt asuntolainojen ehtoja niin alas etta sama subprimemeininki jatkuu vain hieman modifioituna. Ja pankit eivat yrita myyda velallisilta ottamiaan kiinteistoja pois, koska jos myyt ne pois, joudut ottamaan tappion, mutta jos et myy, voit kuvitella sen arvon ylospain.

Tama tekee finanssiyhtioiden shorttaamisesta iljettavan vaikeaa. Mielikuvitusmaailmassa kun kaikki arvostukset ovat mahdollisia!

Loistava tunteisiin vetoava otsikko, joka saa kyyneleet silmiin.

"Suomi on kuilun partaalla"
Vuorineuvos Jorma Elonranta on sitä mieltä että, jos mitään ei tehdä, edessä on elintason voimakas lasku ja pohjoismaisen hyvinvointivaltion taloudellisen perustan mureneminen.
...

Hänen mielestään palveluihin liittyy katteettomia lupauksia, jotka ovat omiaan hämärtämään kuvaa tilanteesta.
- Palvelutuotanto ei tule yksinään pelastamaan meitä tästä pälkähästä. Täytyy mennä todella syvän kuopan kautta, jos teollisuus joutuu lähtemään maasta, hän sanoo lehden haastattelussa.
...

Aivan!
Mikäli jatkamme nykyisellä kurssilla yhteiskuntamme tulee degeneroitumaan neofeodalistiseksi.
Ongelma on rahan "syntymekanismi": ennen kuin euro voidaan kuluttaa, se täytyy lainata (korolla tietenkin).
Tämä on sairaus. Kaikki muu on vain oiretta tästä.

14.3.2010

Suomen valtion budjetti kasvoi vuosien 2008-2010 välisenä aikana ~10%

Lehdissä (ja monessa muussakin mediassa) on viimeisen muutaman kuukauden aikana otsikoitu juttuja mm. siitä kuinka valtio menettää ~500 miljoonan euron verotulot ALV:n alennuksen takia, kestävyysvajeista, työurien pidentämisestä ja niin edelleen. Eli siitä kuinka globaali taantuma yhdessä verojen alennuksien kanssa on aiheuttanut vaikeuksia valtion talouden hoitoon.
Hetken asiaa mietittyäni tulin siihen tulokseen, ettei tässä ole kaikki (täysin) kohdillaan. Jokin mättää.
Yllättäen olin oikeassa. Ei vaikeuksia, vaan jättimäisiä ongelmia:

Valtion talousarvioesitys vuodelle 2009 näytti käsittävän ~46 Miljardin edestä kaikenlaisia verorahoilla toteutettavia toimintoja ja temppuja. (Jos tuo sivu ei aukea, aukaise tämä ja selaile esityksiä.)
Talousarvioesitys 2010 näyttää käsittävän ~50 miljardin edestä samankaltaisia toimintoja ja temppuja.
Anteeksi mitä?
Keskellä hirvittävää ja kaameaa "globaalia taantumaa" valtion budjetti kasvaa ~4 miljardia euroa. Samaan aikaan kun bruttokansantuotteesta häviää ~14 miljardia ja verot ja veronluonteisista tulot romahtivat ~6 miljardia euroa!
Vuoden 2010 budjetissa oli jo sitä sorvattaessa ~10 miljardin aukko. Tämä paikattiin velalla.
Tarkemmin ilmaistuna: Suomen valtion budjetti kasvoi vuosien 2008-2010 välisenä aikana ~10%:lla riippumatta siitä, mitä verotuloille tai bruttokansantuotteelle on tapahtunut.

Herra Kanilla on nyt sellainen mielikuva, että joku on yrittämässä siirtää jättimäisiä ongelmia seuraavalle hallitukselle. Ei ~10 miljardin euron velalla "stimuloida" ja/tai "elvytetä" mitään. Tämän vuoden aikana valtio maksaa lainoistaan korkoja ~2 miljardin ja kansalaiset (omistaan) ~5 miljardin euron edestä. Ja nämä ovat vasta korkoja. Todelliset lainanhoitokustannukset ovat toista luokkaa. Näin ollen tuo ~10 miljardia on kuin pieru saharassa tai vaikkapa lumipallo hevletissä. Tämän takia mielikuva siitä, että joku todellakin yrittää siirtää ongelmaa seuraavalle hallitukselle.

Velkapyramidiponzi on kuivumassa kokoon. Konkurssien, työttömyyden, maksuhäiriöiden ja lainanhoito-ongelmien räjähdysmäistä kasvua odotellessa...


EDIT:
Hallituksen esitys Eduskunnalle antaa valtuus myöntää valtiontakaus Suomen Pankin Kansainväliselle valuuttarahastolle annettavan lainan vakuudeksi
Esityksessä ehdotetaan, että Eduskunta antaisi perustuslain 82 §:n 2 momentissa tarkoitetun suostumuksensa siihen, että valtioneuvosto voisi myöntää vastavakuuksia vaatimatta omavelkaisen valtiontakauksen Suomen Pankille Kansainväliselle valuuttarahastolle (IMF) annettavan 1,3 miljardin euron suuruisen kahdenvälisen lainan sekä IMF:n tilivaluutassa määritellyn 2,23 miljardin SDR (erityinen nosto-oikeus) suuruisen uuden lainajärjestelyn (New Arrangements to Borrow) vakuudeksi.
Luulen, että Suomella olisi (ehkä-ehkä) parempaa(kin) käyttöä tuolle 1,3 miljardille eurolle...

Mikäli Saksalaiset löisivät velkojiensa käteen kaiken (Saksassa) kierrossa olevan rahan, he kuolisivat nälkään.

EU close to Greece bail-out deal, officials say
Kreikka pelastetaan, koska euro on vaakalaudalla... Siinäpä oikeastaan tuon uutisen ydin.
Tämä pisti silmään:
Monet harhaanjohtajat ja talouspapit ovat sitä mieltä, että jos-ja-kun valtionvelka suhteutettuna bruttokansantuotteeseen huitelee 50% - 80% kohdilla, niin tämä ei ole mikään ongelma. Itse asiassa he ovat sitä mieltä, että vasta 90% paikkeilla kamelin selkä taittuu. Tämä maaginen 90% tarkoittaisi mm. sitä, että velanhoitokustannukset "syö" tulevan talouskasvun kymmeniksi vuosiksi eteenpäin.

Kani on (vähän) toista mieltä.
Ensinnäkin velka "syö" talouskasvua aina siihen asti kunnes se (velka) on hoidettu pois (tavalla tai toisella).
Toiseksi BKT:a ei voida suhteuttaa velkaan (tai voidaan mutta se on eräänlaista uuskieltä):
Velka on kiinteä "möykky" rahaa jota BKT ei ole (syy tähän on yhden euron siirtelyssä kädestä toiseen).
(Foliohattu päähän vie! (Vol 1.))
Ainoa raha, mistä yksikään maa voi velkojaan maksella, on kierrossa oleva rahamäärä.

Käännetäänpäs katse Saksaan.
CIA:n faktakirjan mukaan vuonna 2008 oli Saksassa kierrossa 5.019 biljoonan dollarin edestä euroja. Tämä on se rahamäärä, josta velat voidaan maksaa. (Kierrossa olevaa rahamäärää voidaan kasvattaa joko viennillä tai pankista lainaamalla.)
Julkista velkaa hoidetaan yksityisiltä kerätyillä veroilla. Näin ollen julkista ja yksityistä velkaa ei voida erottaa, koska ne vaikuttavat toisiinsa. Mitä enemmän julkinen sektori maksaa velkojaan, sitä vähemmän yksityinen sektori voi niitä maksaa. Ja toisin päin. Syynä tähän on se, että raha (jolla velkaa maksetaan) palautetaan sinne mistä se alun perin tulikin: pankkiin. Vuonna 2008 oli Saksan yksityinen ja julkinen (valtion) velka yhteensä 5,208 biljoonan dollaria.

Mikäli Saksalaiset löisivät velkojiensa käteen kaiken (Saksassa) kierrossa olevan rahan, he kuolisivat nälkään. Ei siksi, että ruoan tuotanto loppuisi siihen paikkaan, vaan siksi koska vaihdonvälinettä ei jäisi kiertoon yhtään. Saksa ei voi ikinä, koskaan maksaa velkojaan pois. Se on täsmälleen samankaltaisessa loppumattomassa velkakierteessä kuin kaikki muutkin euvostoliiton maat.