20.6.2013

Juhannusarvoitus

Tiedämme, että kapitalismi on sangen vttumainen järjestelmä koska:
...se jättää ihmiset vaille perustarpeita (terveydenhuolto, vesi, ruoka, sähkö jne.), mikäli heillä ei ole ostovoimaa.
Mutta mistä tai miten ostovoima syntyy?

Jätä vastauksesi kommentteihin.

Anteeksi mitä, Kapteeni?
Käskystä Kapteeni!

24 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

ostovoima syntyy inhimillisestä ja sosiaalisesta pääomasta. (Bourdieu).

Anonyymi kirjoitti...

Ostovoima syntyy siitä, että joku tai mielummin jotkut menevät pankkiin ja ottavat lainaa, koska vain näin talouteen syntyy rahavirtoja.

EU tasolla ongelma on lähinnä sijoittajista nouseva epävarmuus markkinoilla, kun Kreikan valtio meni heille vieraassa valuutassa velkaantumaan niin paljon, että luottoluokitus yhtiöt vaan päättivät, että nyt riittää ja saivat velkojen korot nousemaan suhteettomasti ja koska EU valtioiden on hankittava rahansa kulutukseen juuri näiltä samoilta markkinoilta oli EU:ssa muiden eurovaltioiden tultava apuun, koska markkinat eivät olisi yksin Kreikan kykyyn uskoneet.

Oliko tämä jokseenkin oikein ? ja jos jokseenkin oli niin kyllä euro on aika vttumainen keksintö.

Ebolakani kirjoitti...

"ostovoima syntyy inhimillisestä ja sosiaalisesta pääomasta."

Aika hemmetin ovelasti laitettu!

Suhteilla saa rahaa.

:)

Ebolakani kirjoitti...

"Ostovoima syntyy siitä, että joku tai mielummin jotkut menevät pankkiin ja ottavat lainaa, koska vain näin talouteen syntyy rahavirtoja. "

Juu-u. Kyllä tämä jotakuinkin näin on mennyt. Ja mikä hauskinta: tämä on suunniteltu juttu.

http://ebolakani.blogspot.fi/2012/10/eurooppaa-ravisteleva-taloudellinen.html

Anonyymi kirjoitti...

Ostovoima syntyy vapaudesta valita kauppakumppaninsa vapaasti. Jos tätä vapautta ei ole, niin ei voida puhua ostovoimasta vaan vaihtoehdottomuudesta.

Ei Neukkulassakaan voitu sanoa, että ihmisillä oli ostovoimaa, vaikka kaikilla oli rahaa kun samaan aikaan harhaanjohtajien tuotannonsuunnittelu sai aikaan sen, että hyllyt ammottivat tyhjyyttään.

Nykyisen järjestelmän ongelma on ennenkaikkea valtion verotusoikeus ja se, että valtio on valinnut verotuksen välineeksi rahan, jota yksityispankit luovat velan muodossa nyhtäen siitä korkoa.

Ongelma voidaan ratkaista useallakin eri tavalla:
1) Hirtetään harhaanjohtajat julkisesti torilla ja julistetaan, että kaikki tulevatkin harhaanjohtajat hirtetään
2) Harmaa talous ja verojen kierto
3) Valtio alkaa verottamaan muissakin kuin pankkien tuottamissa valuutoissa
4) Valtio tulostaa itse sen verran valuuttaa mitä julkisten palveluiden tuottamiseksi tarvitaan ja säätää sitten tätä rahamäärää siten miten palveluita tarvitaan ja korruptioon tietty jonkin verran

Itse olen vaihtoehtojen 1 ja 2 kannalla.

-Ei se anonyymi vaan se toinen anonyymi

Anonyymi kirjoitti...

Eli ihmiset on pakotettu käyttämään rahaa.

Sinä et voi siis alkaa "alkuasukkaaksi", mennä metsään rakentaa maja, ja kasvattaa omaa ruokaa, metsästää/kalastaa.

Sinun on pakko pyöriä tässä oravanpyörässä, onko se vapautta?

Ei, olet rahan orja.

Käy töissä, tai olet työttömyyskorvauksen avulla kitkutteleva
Voi tietysti varastaa, ryöstää...raha pyörittää tätä systeemiä.

Nimim.
-Radikaali-

Anonyymi kirjoitti...

Mihinkäs ebolakani on haihtunut?
ei ole tullut moneen viikkoon kommenttia.

terveisin se 51 anonyymi

Anonyymi kirjoitti...

Vaadin viikon Facepalm palkinnon jakamisen takaisin!

Uusliberalististen juhlamenujen airut Edistyspuolueen pj. Roope Huhtala on sen todellakin ansainnut tämän viikon Facepalm palkinnon.

(rumpujen pärinää)

http://roopeluhtala.puheenvuoro.uusisuomi.fi/145112-lainamuotoinen-sosiaaliturva-on-koyhien-etu

anonyymi77 kirjoitti...

Tässä vähän kesälukemista.

Saksan talousihmeestä (Mefo-vekselit ym.) 1933-45

Toisen maailmansodan syynä Saksan irrottautuminen kultakannasta

Samalla voi miettiä, kuinka paljon meille valehdellaan ns. virallisen totuuden taholta (esim. YLE ja koululaitos).

Kaptah kirjoitti...

Alapuolella on lainaus taloussanoman verkkosivuilta.

"Jatkuva säästöpolitiikka ei yksinkertaisesti ole toiminut, ja työttömyys pysyy vakavana ongelmana etenkin nuorten kohdalla."

http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2013/07/22/kysely-kriisimaiden-tyottomyys-jatkuu-sitkeana/201310182/12

Siis joo.... Kyllä vetää taas hiljaiseksi tuo yllä oleva aivopieru... Vai että oikein jatkuva säästöpolitiikka... Korollisessa velkaponzipyramidihuijauksessa :).

Voi voi voi......

Anonyymi kirjoitti...

Milloin tulet lomilta Herra Kani?
Kesä on mennyt virallisia valheita seuratessa ja päättäjien pas..n jauhantaa seuloessa.

Asiat kun tuppaa olemaan juuri päinvastoin mitä "viralliset" uutiset kertoo. Pankit kun tuntuu tekevän taas mahdotoman hyvää tulosta ihan kun 90- luvun lamankin jälkeen. Silloin maksoivat muka velkansa valtiolle takaisin muutamassa vuodessa, hah- hah-haa. Taitaa olla tänhetkiset tulokset samaa satua. Kynällä kirjanpitoa kauniimaksi kuten Stora-Ensollakin.

Ebolakani kirjoitti...

"Milloin tulet lomilta Herra Kani?"

Sitten kun on vähän enemmän sanottavaa.

:)

Anonyymi kirjoitti...

Jan Hurri kirjoittaa taloussanomissa seuraavaa:

"...Tämä luottamuspilvessä leijuminen johtuu pankkijärjestelmän yhdestä keskeisestä peruspiirteestä, niin sanotusta osittaisvarantojärjestelmästä.

Pankit pitävät varmassa tallessa, kuten käteisenä rahana tai keskuspankin varantotalletuksina, vain hyvin pienen osan asiakkaidensa talletuksista.

Ylivoimaisesti suurimman osan vastaanottamistaan talletuksista pankit lainaavat uusina luottoina laina-asiakkaille tai sijoittavat tuottojen toivossa muihin kohteisiin, kuten valtioiden velkakirjoihin ja muihin arvopapereihin.

Osittaisvarantojärjestelmässä pankit voivat luoda uutta talletusrahaa likimain tyhjästä lainaamalla vastaanottamiaan talletusvaroja yhä uusille laina-asiakkaille. Jokainen uusi luotto synnyttää automaattisesti uusia talletuksia, jotka synnyttävät vuorostaan taas kelpo raaka-ainetta uusille luotoille..."

http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2013/08/07/unioni-tai-ei-pankit-leijuvat-paaosin-tyhjan-paalla/201310888/170


Mutta eikös tuo reservivaatimus ole käytännössä nolla? Liikepankki myöntää ensin asiakkaalle lainan, ja vasta sitten liikepankki kääntyy keskuspankin puoleen hakeakseen keskuspankkirahaa(?)


T: pieni(ebola)Kani

Ebolakani kirjoitti...

"Mutta eikös tuo reservivaatimus ole käytännössä nolla?"

Tässä ymmärryksessä herra Kanikin on.

Pankkien myöntämien lainojen määrää hillitsee ja hallitsee kolme asiaa: pankin oman pääoman määrä, kuinka monta prosenttia omaa pääomaa on oltava suhteessa riskipainotettuihin saataviin (myönnettyihin lainoihin jotka on jo riskipainon mukaan vastuuarvotettu taseeseen) sekä vakuutena käytetyn omaisuuden riskipaino tai luottoluokitus.

anonyymi77 kirjoitti...

Eikös tuo Jan Hurrin esittämä osittaisvarantojärjestelmä ole jo vääräksi osoitettu ?

Muun muassa Tapio Korhonen toteaa Suomen Pankin julkaisussa "Raha ja luotto rahapolitiikassa" näin:

"Kyky luoda ostovoimaa tyhjästä tekee pankkien luotoista analyyttisesti eri asian kuin mitä ovat muiden rahoituksenvälittäjien luotot. Muut rahoituksenvälittäjät, kuten rahoitusyhtiöt, eivät luo rahaa, vaan niiden täytyy hankkia rahoitus ensin pankkitileilleen, jotta niiden myöntämät luotot voidaan nostaa. Rahalaitokset puolestaan voivat myöntää luotot ensin ja ne saavat rahoituksen samassa yhteydessä. Yksittäinen pankki on tietenkin omasta näkökulmastaan lähimain rahoituksen välittäjän asemassa, eli sen on varattava rahoitus luotonantoonsa. Mutta jos kaikki pankit laajentavat luottojaan nopeasti tasatahtia, ne eivät välttämättä koe likviditeettiongelmaa. Koko kansantalouden tasolla tulkinta menee rahalaitosten osalta yleensä niin, että luotot syntyvät ensin ja niiden rahoitus - talletukset - automaattisesti sen jälkeen (taseessa erät muuttuvat aivan samanaikaisesti)."

Huom. tämäkin mies sanoo tuossa että, "luotot syntyvät ensin",

Liikepankit eivät jälleenlainaa yhtään mitään olemassa olevista vanhoista talletuksista. Muutenhan ihmisten tileiltä häviäisi rahaa.

Kyllä rahan synty on endogeenista. Velka luodaan ensin tyhjästä, ja siitä voi syntyä talletus sitten, jos talletuksen vastaanottaja on samassa pankissa.



Anonyymi kirjoitti...

Voisiko herra kani teettää tästä t-paitoja?

http://3.bp.blogspot.com/-Wp2WOXggl_Y/T3hJk6qRAYI/AAAAAAAABGg/Uhw5Wh9qP-4/s1600/2.jpg

Ebolakani kirjoitti...

"Kyllä rahan synty on endogeenista. Velka luodaan ensin tyhjästä, ja siitä voi syntyä talletus sitten, jos talletuksen vastaanottaja on samassa pankissa.

Herra Kani on samaa mieltä.

Osittaisvarantojärjestelmää ei ole olemassa.

Tai, mikäli sellainen on olemassa, niin ei sitä EU:n laeista löytynyt.

http://ebolakani.blogspot.fi/2012/11/miten-paljon-pankki-voi-lainoja-omaan.html

Anonyymi kirjoitti...

Muistaakseni Profeetta Kani asian joskus puki tähän asuun:

Ostovoima=Työpaikka=Velka(Asuntolaina)

Tai jotenkin noinhan se taisi mennä :P heh

Ebolakani kirjoitti...

"Ostovoima=Työpaikka=Velka(Asuntolaina)"

Olet oikeassa. Esittämäsi kaava on täysin mahdollinen taloudellinen tapahtuma.

Mutta ennen kuin Ostovoima = Työpaikka = Velka on edes mahdollinen, on täytynyt tapahtua Velka = Ostovoima = Työpaikka.

Anonyymi kirjoitti...

"Jos inflaatiodata ei ole paikkansapitävää tai se on tahallisesti vääristeltyä, kuten tässä tapauksessa näyttää olevan, se merkitsee, että muu talousdata ja tilastoluvut vääristyvät ennen pitkää. On järkyttävää, että tilastoviranomaiset manipuloivat ja tahallisesti tuottavat räikeästi vääristeltyä dataa."-Pekingin yliopiston HSBC Business Schoolin professori Christopher Balding-

Onkohan kaukaa haettua, että myös euroopassa ja Suomessa ollaan tähän Inflaation vääristelyyn syyllistytty?

Miksikö? Samasta syystä kuin aikoinaan muutettiin työttömien laskemistapaa ja huomattiin, että kun ilmoitettiin pienempi luku niin markkinat alkoivat heti kehittyä positiivisemmin... Vaikka siis kyseessä oli vain puhdas tilasto kikkailu... :D

Anonyymi kirjoitti...

No jopas,

talsan artikkeliksi tuossa on jo jotain asiaakin joukossa.

http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2013/08/20/setelirahoitus-kaikkien-vaarinymmarrysten-aiti/201311418/12

Mitens tämä sopii yksiin Herra Myllyniemien moderointilinjan kanssa ?

"BLOGIN MODEROINTILINJA
Jos haluat vinoilla, vinoile vain minulle. 1.8.2012 lisäys: "Rahan luonnin tyhjästä" -valistajat perustakoot pankin, älkääkä tulko tänne meluamaan. Tarpeen vaatiessa estolistaan."

Anonyymi kirjoitti...

Hyvää juhannusta arvon Kanille.

Suunnittelen ystävälleni, joka on pankinjohtaja joululahjaa. Olisiko Kanilla kirjaehdotuksia, jossa huumorilla (ystäväni on kauppakorkeassa ehdollistettu inhoamaan kaikkea talouteen liittyvää puulta maistuvaa kirjallisuutta) selvitetään nykyiset ongelmat ja mahdolliset ratkaisut niihin.

Uskon, että hän tarvitsee syvällisemmän tutustumisen rahan syntymekanismiin ja sen vaikutukseen ihmisten ja pankkien välisessä vuorovaikutuksessa, kuin mitä argumentoinneissamme pystyn tarjoamaan, sillä aihe on varsin laaja, ja myöskään kuunteleminen ei ole ystäväni vahvimpia puolia.

Hänen yleisimmät oireet:

- Suomi pelastuu, kun emme nosta palkkoja. (mielummin lasketaan)

- Suomalaiset ovat liian laiskoja, työuria pitää pidentää ja päiviä pidentää.

- Voimme vaikuttaa vain Suomen asioihin, ei edes yritetä muutta Maailman\EU:n\EKP:n toimintaa.

- yms. copy-paste EK-propaganda

Ebolakani kirjoitti...

Kokeile tätä: http://ebolakani.blogspot.fi/2012/05/yllatys.html

Ehkä ei aivan sitä mitä toivoit, mutta jotain kuitenkin.

Huomaa kaksi eri versiota.

Anonyymi kirjoitti...

Itse asiassa kysymystä kirjoittaessa suunnittelin laittavani natsi-kortin rinnalle jotain Kanin sepustuksia, sillä niissä asia on tiivistetty ihanan ytimekkäästi.