21.2.2012

Suomen (epä)virallinen työttömyysprosentti

Olisiko aika? No tottakait on! Onhan edellisestä kulunut jo melkein neljä kuukautta.

Työ- ja elinkeinoministeriö - Työllisyyskatsaus, Tammikuu 2012 (PDF)
Tammikuun lopussa työ- ja elinkeinotoimistoissa oli kaikkiaan 471 900 työnhakijaa,
Tilastokeskus - Työvoima sukupuolen ja iän mukaan 2011/01 - 2012/01
Sukupuolet yhteensä. Ikäluokka: 15-64 ->  2 584 000
Tilastokeskus - Työvoimaosuudet sukupuolen ja iän mukaan 2011/01 - 2012/01
Sukupuolet yhteensä. Ikäluokka: 15-64 -> 72,9%
Lasketaan.
Ensin täytyy laskea kuinka monta tyyppiä on oikeasti työmarkkinoiden käytettävissä:
72,9 / 100 * 2 584 000 = 1 883 736
Sitten lasketaan Suomen (epä)virallinen työttömyysprosentti:
471 900  / 1 883 736 * 100 =  ~25%

Eli Suomen (epä)virallinen työttömyysprosentti Tammikuussa 2012 oli ~25%.

Ei mitään lisättävää. Vai onko?

18 kommenttia:

Miltton Friidman kirjoitti...

PASKAA! Virheellisesti laskettu!

Miksi kerrot 2 584 000 luvulla (72,9/100)?

Ebolakani kirjoitti...

15-64 vuotiaita on 2584000 kappaletta.

Heistä 72,9% lasketaan työvoimaan.

Ainoastaan työvoimaan laskettu kansalainen voi olla Työ- ja elinkeinoministeriön asiakkaana.

Ebolakani kirjoitti...

He-hei! Siullahan on ihan oma blogi: http://milttonfriidman.blogspot.com/ Laskeppas sinne parempi.

Anonyymi kirjoitti...

Onko opiskelija "työmarkkinoiden käytettävissä"? Jos vastaus on EI, häntä ei voi laskea työttömäksi, jos aidosti on kokoamassa esim. maisterin paperit (eikä jatkokurssilla valmistautumisen jälkeen epäonnistuttuaan työn haussa).

K

Anonyymi kirjoitti...

Hei Kani!

Työllisyyskatsauksessa oli annettu työnhakijamääristä (ainakin) kaksi lukua. Toinen koski työttömiä työnhakijoita (258300) ja toinen kaikkia työnhakijoita (471900).

Laskuissasi käytit jälkimmäistä, eli kaikkien työnhakijoiden määrää, mutta heistä kaikki eivät, työ- ja elinkeinotoimistojen mukaan, ole työttömiä. Pitäisikö laskuissa huomioida ainoastaan työttömät työnhakijat?

T. Ano Nyymi

Ebolakani kirjoitti...

"Laskuissasi käytit jälkimmäistä, eli kaikkien työnhakijoiden määrää, mutta heistä kaikki eivät, työ- ja elinkeinotoimistojen mukaan, ole työttömiä. Pitäisikö laskuissa huomioida ainoastaan työttömät työnhakijat?"

Nykyisessä järjestelmässä "tuottavat" työpaikat on jaettavissa kahteen kategoriaan.

Mikä tahansa työpaikka joka kannustaa sekä rohkaisee ottamaan velkaa. Tämä voi tapahtua esimerkiksi vakinaistaminen tai vaikkapa paskanjauhamisen kautta.

Mikä tahansa sellainen työpaikka joka tuottaa tuotteita ja/tai palveluita myytäväksi Suomen verotusalueen ulkopuolelle. Tällainen työpaikka ansaitsee vientimaassa lainattua ja kiertoon kulutettua rahaa.

Näissä työpaikoissa on yhteistä se, että ne molemmat pitävät paikallisten pankkien pyörittämää velkapyramidiponzihuijausta elossa.

Esitetäänpäs kaksi kysymystä:
- kumpaan em. kategoriaan kuuluu työssäkäyvä työnhakija?
- Suurin osa työllistyneistä on tempputyöllistettyjä (työllisyyskatsauksen sivulla 3, toimenpiteillä yhteensä). Mistä rahasta heidän palkkansa maksetaan?

Tästä syystä Kani käyttää jälkimmäistä, eli kaikkien työnhakijoiden määrää. Totta on, että tämä on aika ronski yleistys, mutta poikkeuksia on niin vähän, ettei niillä ole merkitystä.

Anonyymi kirjoitti...

Esimerkki valtion hallinnon uudistuksien vaikutukset työllisyyteen.

Jokunen vuosi taaksepäin suomessa oli noin 400 kuntaa ja joka kunnassa verojohtaja. Kuntia on nyt yli 100 vähemmän. Mutta yksikään verojohtaja ei joutunut pois töistä lakkautetun vakanssin takia. Kaikille löytyi talosta jotain johtajalle sopivaa työtä ja tietenkin smalla tulotasolla.

Epäilen, että näin on myös käynyt kuntajohtajien kanssa. Kun kaksi kuntaa yhdistyy, kaikille työntekijöille taataan viideksi vuodeksi töitä. Kun liitettyyn kuntaan liitetään kolmas kunta, niin jälleen viisi vuotta taataan kaikille kunnan työntekijöille työpaikka. Siis niille ensimmäisen liitoksenkin työntekijöille.

Näin toimii rakenteellinen korruptio maasamme, joka on ovelasti piilotettu erillaisiin sopimuksiin jonka eduskunta on hyväksynyt.

Mikäli kuntasektorin työpaikat näyttävän vähenenevän, niin on keksitty malli jolla taataan työpaikkoja verovaroin ylläpidettävän. Nimittäin kuntien omistamat oskeyhtiöt. Nämä tappiolla toimivat palvelun tuottajat ovat ikään kuin syöpä muuten terveessä ruumiissa. Nämä yhtiöt syövät terveenkin kunnan sellaiseen rahoituskriisiin, että kohta ollaan taas tilanteessa mihin ehdotetaan kuntaliitosta sen pelastamiseksi. Vaikka hyvin tiedetään, että toimenpide on turha.

Anonyymi kirjoitti...

Lisää hurjia laskelmia internetin virtuaalimaailmoista:

Monesti kerrotaan ettei ole rahaa korjata teitä, hoitaa sairaita tai kouluttaa lapsia. Väite on tietenkin puppua mutta laajalle levinneenä saattaa joitakin harhauttaa.

Mitä maksaa kouluttaa lääkäri? Otetaan tuhat työtöntä, heille maksetaan tonni kuukaudessa toimeentulotukea, jokainen pysyy kotona ja kiroilee leivän niukkuutta. Muutetaan hiukan tilannetta. Nimitetään 100 työtöntä professoreiksi ja 900 opiskelijoiksi. Maksetaan professoreille 5000 kuukaudessa ja opiskelijoille tonni. Odotetaan viisi vuotta ja meillä on 900 lääkäriä. Kustannukset? 100 x 60 000 x 5 = 30 miljoonaan. Professorit maksavat veronsa, kulutusverot huomioiden noin 15 miljoonaa ja tuhlaavat loput asuntoihin, ruokaan jne. He siis työllistävät koko rahalla ihmisiä.



Saman terveydenhoidossa, palkataan lisää henkilökuntaa, se maksaa mutta rahat kuluvat joten raha kiertää.



Kuinka raha siis käyttäytyy kierrossa?

Oletan veroasteeksi 50%. Kaikki käteen jäävä raha kulutetaan.

Valtion kulutus sen järjestäessä palveluita 100

verotulo 50

yksityinen kulutus 50

verotulo 25

yksityinen kulutus 25

verotulo 12,5

yksityinen kulutus 12,5

verotulo 6,25

yksityinen kulutus 6,25

verotulo 3,125

yksityinen kulutus 3,125

verotulo 1,5625

yksityinen kulutus 1,5625

verotulo yhteensä 98,4375

Yksityinen kulutus yhteensä 98,4375

Kun raha on tuhlattu kuusi kertaa, se on käytännössä verotettu kokonaan takaisin valtiolle. Valtio siis sai ilmaiseksi 100 € edestä työtä ja yksityinen kulutus elpyi 98.4375 edestä.
http://auvorouvinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/98243-ty%C3%B6llistymisen-ihme

Mutkat suoristettu , mutta entä idea?
Mitä sanoo herra Kani?

Anonyymi kirjoitti...

Niin ! Ja tähän ei ole vielä edes huomioitu niitä 1 200 000 eläkeläistä ja rapiat 880 000 alle 15 vuotiasta + muita venkuloita. Jos ajatellaan, että 1 883 736 - 471 900 = 1 411 836 suomalaista tekee jotain "oikeata työtä", niin sehän tarkoittaa sitä, että yksi "oikeassa työssä" oleva elättää 5 375 276 / 1 411 836 = pyöreästi 3,8 ihmistä.

Ebolakani kirjoitti...

"Mutkat suoristettu , mutta entä idea? Mitä sanoo herra Kani?"

Peruskauraa. Samaa, mitä Kanikin on ehdottanut sen sata kertaa: Valtio tulostaa omaa rahaa, jonka se kuluttaa kiertoon ostamalla kansalaisilta niitä palveluita joita he (kansalaiset) haluavat yhteisön (valtion) tuottavan.

Koulutus, viemärit, tiet, sähkö-, puhelin, nettiverkot, vesi, terveydenhuolto, ruoka (näin muutaman mainitakseni) voitaisiin tuottaa täysin tällä talousdemokratiaan perustuvalla toimenpiteellä.

Tämä "energisoisi" (onkohan tuo ees Suomee?) yksityisen sektorin. Tämä mahdollistaisi kilpailukyvyn palauttamisen (ennen näkemättömällä tavalla). Tämä mahdollistaisi verojen alentamisen. Tämä korjaisi rahan syntymekanismista aiheutuvan ongelman!

Kolme ongelmaa.

Herra Suihkosen kaltaiset idiootit (löytyy jutun kommenteista).

Edustuksellinen demokratia.

Keskuspankin "itsenäisyys".

Anonyymi kirjoitti...

Tämä "energisoisi" (onkohan tuo ees Suomee?) yksityisen sektorin. Tämä mahdollistaisi kilpailukyvyn palauttamisen (ennen näkemättömällä tavalla).

Kyllä se oli nähty! Itävallassa (Wörglissä) ja Saksassa 1933 alkaen, miten kansakunta yhtäkkiä nousi ja talous alkoi pyöriä täysillä. Mutta kun rahan syntymekanismi oli muutettu kansakunnan hyväksi - loiset menettivät tulonsa ja oli luotu ennakkotapaus miten valtio voi irrottautua bankstereiden kuristusotteesta. Saksan valtio ja kansa oli tuhottu, pommittu hajalle ja näännytetty nälällä. Ja muilta pääseminen irti kansainvälisisten koronkiskureiden hirttosilmukasta on ankarasti kielletty koska Hitler.

Anonyymi kirjoitti...

Arvon Kani,

Olen uusi fanisi ja löytänyt blogisi vasta hiljattaen. Aivan loistavaa settiä! Haluaisin kysyä hypoteettisen kysymyksen jota olen miettinyt:

Jos kuvitellaan että tulevan talousromahduksen jälkeen laitettaisiin kaikki aivan uuteen järjestykseen, niin mitä Kani tuumaa seuraavasta; Olisi vain valtion pankki ja luotonanto-oikeus olisi vain ja ainoastaan tällä pankilla. Pankki olisi 100% valtion omistuksessa ja toiminta kansalaisten ja eduskunnan valvottavissa. Pankki ei saisi myydä lainoja kolmansille osapuolille. Pankki myöntäisi lainaa kansalaisille kohtuullisella korolla.

Oman teoriani mukaan tällä järjestelyllä Suomi voisi nousta kohti hyvinvointivaltiota ja vaurastua.

Terveisin,
Keittiöekonomi

Ebolakani kirjoitti...

"Oman teoriani mukaan tällä järjestelyllä Suomi voisi nousta kohti hyvinvointivaltiota ja vaurastua."

Hauskinta ehdotuksessasi on se, että meillä oli juuri tällainen järjestely käytössä.

Toisen maailmansodan jälkeen Suomen (keskus)pankin yksi päätehtävistä oli toimia eduskunnan pankkina.

Jos kansanedustajat halusivat pykätä tehtaan pystyyn, he lainasivat rahan Suomen (keskus)pankista.

Tämä järjestely aiheutti mielenkiintoisen ongelman Suomen pankkisektorille. Laina-ajat olivat liian lyhyet. Kansalaiset kykenivat maksamaan pankista lainaamansa rahat liian nopeasti pois, koska eduskunta lainasi rahaa Suomen (keskus)pankista ja kulutti sitä kiertoon.

Tämä ei pankeille käynyt. Ja nyt olemme tässä tilanteessa: kaikki, jopa itse keskuspankki, on pankkien pyörittämän velkapyramidiponzihuijauksen vietävänä.

Anyhoow!

Olet oikeilla jäljillä miettiessäsi tällaisia, mutta Sinun on hieman laajennettava "kuvakulmaasi".

Kokeile aloittaa seuraavasta kysymyksestä: mistä korot maksetaan?

Huomaat kyllä, ettei pelkkä 100% valtion omistuksessa oleva pankki vielä riitä. Jotain puuttuu...

Anonyymi kirjoitti...

Huomaat kyllä, ettei pelkkä 100% valtion omistuksessa oleva pankki vielä riitä. Jotain puuttuu...

Mielestäni tästä järjestelmästä puuttuu vielä:
- Velan ottaminen ulkomailta ulkomaisessa valuutassa on oltava kielletty.
- Kaksoiskansalaisuus on oltava kielletty.
- Rahan vienti ulkomaille on oltava kielletty.
- Ulkomaalaiset tai ulkomaiset tahot eivät saa omistaa mitään kiinteistöä tai yrityksiä Suomessa.
- Ulkovallan asiamiehenä toimiminen tai maanpetos rangastava teloituksella.
- Edustuksellinen demokratia on korvattava suoralla demokratialla.
- Suomalaisen kansakunnan etu kaikissa tilanteissa on oltava tärkeämpi kuin kenen tahansa yksityisen etu.
- Epäsuomalaisilta ja ulkomaalaisilta on evättävä kaikki poliittiset oikeudet.
- Ulkomailta rahoitettavia ogranisaatioita on kiellettävä, suomalaisen osallistuminen sellaiseen toimintaan on rinnastettava maanpetokseen.

Näillä lisäyksillä Suomi pelastuisi tulevasta romahduksesta ja sodasta.

Ebolakani kirjoitti...

Mitäs jos vaikka aloitettaisiin niinkin nöyrästä projektista kuin edustuksellisen demokratian korvaamista Suoralla Demokratialla?

Herra Kani uskoo ja väittää, että mainitsemiisi muihin epäkohtiin löytyy tuolla järjestelmällä varsin oivalliset vastaukset sekä korjaukset.

Anonyymi kirjoitti...

Suora Demokratia olisi kiva. Mietin vain miten se olisi saavutettavissa käytönnössä.
Nykyisellä sheeple'llä (l. enitsellä kansalla) orjamainen mentaliteetti omaksuttu niin syvällisesti, että vain äkillisesti tullut nälänhätä ja sota ehkä voi enää herätä sheeple vastarintaan. Jokainen ymmärtää kuten Kanikin, että Edustuksellisen Demokratian oikeat omistajat kostavat niille jotka nousevat järjestelmää vastaan, ja täten nykyinen systeemi ei salli Suoraa Demokratiaa. Kuten seuraava eläinkoe todistaa (sheeple käyttäytyy samalla tavalla):
Alkuasetelma: häkki, jonka katossa on banaani, ja puutikkaat banaanin luo.
Itse koe: häkkiin päästään viisi simpanssia. Heti kun joku apina yrittää ottaa banaanin - he kaikki saavat kylmää suihkua. Pian apinat oppivat, että banaanin luo ei saa edes yrittää.
Sitten yksi apina poistetaan häkistä ja korvataan uudella apinalla - joka ei tiedä mitään kylmästä suihkusta ja yrittää mennä banaanin luo. Mutta muut apinat alkavat pahoinpidellä tätä, koska eivät halua kylmää suihkua. Uusi apina pian ymmärtää, että banaanin luo ei saa mennä tai käy huonosti.
Näin vähitellen vaihdetaan kaikki apinat häkissä. Ei yksikään heistä tiedä mitään kylmästä suihkusta - silti tässä häkissä "kollektiivisellä apinalla" on voimassa sääntö: banaanin luo ei saa mennä koska Hitler!

Analogia ihmisten käytökseen on käytännössä täydellinen. Ja kun nykyinen paradigma johtaa totaaliseen tuhoon, on vain pieni mahdollisuus että sheeple muuttuu taas kansaksi ja nousee vastarintaan.

Sinä Kani teet tärkeän työn, valistat ihmisiä - mutta siltä näyttää, että sellaista valistustasoa ei voi saavuttaa, että muutos tapahtuisi rauhanomaisesti Edustuksellisen Demokratian sääntöjen mukaan. Luulenpa että Edustukselliset Demokraatit pyrkivät surmaamaan arvoisan Herra Kanin ja tarvittavan määrän sheepleläisiä jotta vain systeemi jatkuisi kohti Mooseksen kirjassa ennustettua Onnelaa.

Miltton Friidman kirjoitti...

@ Ebolakani

Hyvä teksti. Blogasin tästä omassa blogissani.

Asiat ovat paskemmin kuin miltä näyttää: Suomen työttömyysprosentti on todellisuudessa 25 %

Anonyymi kirjoitti...

Huomatkaa että osa työttömistä on erilaisissa opinnoissa, varusmiehinä, äitiyslomalla ym, mutta työtä heillä ei ole


Kaikki työttömät ei siis ole tuossa 25% luvussa