Periaatteessa (mutta ehkä ei käytännössä) voittoprosentti lasketaan näin:
Y - X = Z, Z/X x 100 = voittoprosenttiKyseisessä kaavassa ostetaan summalla X ja myydään summalla Y. Ja Z on oston ja myynin erotus. Loppu prosenttilaskua. Vähän niinkuin näin: Ostetaan 2€ (X) ja myydään 4,75€ (Y) eli
4,75 (Y) - 2 (X) = 2.75 (Z).Ja sitten prosenttilasku
2,75 (Z) / 2 (X) x 100 = 137,5%Ja siinä se nyt sitten on: voittoprosentti.
Nyt sitten. Miten-ja-kuinka rajoitetaan sitä, etteivät voitot kykene kasvattamaan tuotteiden hintoja liikaa? Tehdään laki, joka rajoittaa voittoprosentin esimerkiksi 10%.
Toisaalta taas, miksi tehdä tästä näin jäykkää? Tehdään skaalautuva voittoprosentti leikkuri/laskuri. Esimerkiksi, mikäli tuote on täysin kierrätettävissä, voi voittoprosenttia nostaa vaikkapa 10. Tai jos tuote on modulaarinen ja jokaisen sen osa on kierrätettävissä sekä huolettavissa, voidaan voittoprosentti nostaa 30. Niin edelleen ja niin edelleen.
Idean nimi on "Kanin kannustin".
:)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti